آرامگاه شیخ صفیالدین اردبیلی
بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی | |
---|---|
![]() |
|
اطلاعات اثر | |
کشور | |
نوع | فرهنگی |
معیار ثبت | i, ii, iv |
شمارهٔ ثبت | ۱۳۴۵ |
منطقه | آسیا و اقیانوس آرام |
تاریخچه | |
تاریخچهٔ ثبت | ۲۰۱۰ (طی نشست سیوچهارم) |
اطلاعات ثبت ملی | |
شماره ثبت ملی | ۶۴ |
تاریخ ثبت ملی | ۱۵ دی ۱۳۱۰ |
* نام اظهارشده در فهرست میراث جهانی یونسکو † منطقهٔ بر پایهٔ دستهبندی یونسکو |
آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی یکی از مکانهای تاریخی شهر اردبیل در شمال باختری ایران و از آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است.
بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی
به گفته بیوک جامعی (۱۳۷۹)، مجموعه نفیس بقعه شیخ صفیالدین به نام عارف نامدار شیخ صفیالدین اردبیلی جد سلاطین صفویه، در سال ۷۳۵ ه. ق. به دست فرزند وی بنا شد. پس از شروع حکومت صفویه، به سبب ارادت شاهان صفوی به جد خود، واحدهای مختلفی به این مجموعه اضافه شد. به ویژه در دوره شاه عباس اول و از آن جا که وی ارادت فراوانی به شیخ صفی الدین داشت و بسیار به زیارت مقبره وی میرفت، برای تکمیل و تزیین این اثر، کارهای فراوانی صورت گرفت. در عصر صفوی، بقعه شیخ با حضور استادان بزرگ عهد صفوی چنان به زیور آراسته شد که هم چنان پس از گذشت چندین قرن به عنوان یکی از مفاخر تاریخی و فرهنگی ایران به شمار میآید.
یکی از موارد منحصر به فرد این مجموعه این است که این بقعه حاوی دهها اثر بدیع در مضامین مختلف رشتههای هنری است که از آن جمله میتوان به عالیترین نوع کاشی کاری معرق و مقرنس و گچبری کتیبههای زیبا و نفیس و خط خطاطان بزرگ دوره صفوی (میر عماد، ، و...) منبتهای ارزنده، نقره کاری، تذهیب و نقاشی و و غیره اشاره کرد. این اثر از ساختار معماری فخیمی برخوردار است که گرد هم آمدن فضایل هنری نامبرده، آن را در مجموعههای تاریخی ایران شاخص و متمایز نمودهاست.
وضعیت کنونی بقعه
سردر اصلی و کاشی کاری بقعه شیخ صفی الدین تا سال ۱۳۲۱ خورشیدی در ضلع شمالی میدان فعلی عالی قاپو قرار داشته که در آن سال بقایای سردر به دستور اداره کل باستان شناسی برداشته شد و کاشیهای معرق آن فعلاً در انبار بقعه نگهداری میشوند. سردر یادشده در زمان شاه عباس دوم برای بقعه ساخته شد و زیر نظر در سال ۱۰۵۷ به اتمام رسید. در حال حاضر هیچ گونه آثاری از این سردر مشهود نیست. امروزه از ضلع خاوری میدان عالی قاپو با گذشتن از در چوبی بزرگ وارد حیاط مشجر مستطیل شکل بقعه به ابعاد ۹۲*۵/۲۶ متر میشویم. دور تا دور این حیاط با دیوارهای آجری که از روی ازاره سنگی و به صورت یا قربان گاه مرتبط میشود که در سالهای اخیر در مشرف به وضو گرفتن از آن استفاده میشدهاست. این چاه در حال حاضر مسدود شدهاست.
مسجد جنت سرا
در سمت چپ سرسرای ورودی، قرار گرفته. جنت سرا به صورت فضای هشت ضلعی طراحی شده و فاقد محراب است. چنین به نظر میرسد که فضای جنت سرا بیش تر برای انجام و گرفتن بوده و سنگ میدان یا آن هنوز در مجموعه بقعه شیخ صفی الدین موجود است. مسجد جنت سرا در گذشته دور دارای سقف گنبدی بوده که پس از فرو ریختن در دوره قاجاریه، سقفی چوبی و مسطح روی آن ایجاد شد که بر ۱۶ ستون چوبی استوار شدهاست. مسجد جنت سرا از نمای بیرونی مشرف به صحن داخلی سرسرای عظیمی است که در مقابل آن پنجره مشبک گره چینی نصب شده و در جناحین آن دو نیم قوس در ورودی اتاق متولی قرار گرفتهاست.
قندیل خانه
این بخش در حقیقت قسمت اصلی بناست و دقیقاً رو به روی سرسرای ورودی در دو طبقه قرار گرفتهاست. پنج پنجره چوبی در طبقه فوقانی و پنج پنجره در زیر آن نمای بسیار زیبایی را بخشیدهاست.
چینی خانه
چینی خانه در قسمت خاوری قندیل خانه یا شاه نشین و دارای تاقنماهای فوق العاده زیبا و نفیس از نوع مقرنس گچی است که روی آن نقاشی و زرینه، سیمینه و ظروف سفارشی شاه عباس اول از کشور چین بودهاست.
بخشهای مختلف مجموعه بقعه شیخ صفی الدین
آن گونه که بیوک جامعی (۱۳۷۹) به نقل از کتاب عنوان کردهاست، بخشهای مختف بقعه شیخ صفی الدین عبارتاند از:
۱. حرم و ۲. مقبره شاهزادگان در جانب شرقی دارالحفاظ
۳. ایوان بزرگ رو به قبله شاه اسماعیل اول بوده و در دو جانب غربی و شرقی « مقبرههای مسقفی » از اولاد و مشایخ صوفیه قرار داشتهاست.
۴. چلهخانههای قدیم و جدید و محل جلوس شیخ صفی الدین بودهاست.
۵. مقبره مادر شاه طهماسب
۶. مقصورهای در برابر ایوان دارالحدیث
۷. محوطه شهید گاه در شمال گنبد دارالحدیث
۸. محل جلوس شیخ صدرالدین موسی
۹. حجرهها که از چهل عدد بیشتر بوده
۱۰. صفه مزارهای برخی از امیران و سران خاندان صفوی
۱۱. یا آشپزخانه
۱۲. آشپزخانه و دیگ خانه و حجرههای متعلق به آن و ایاغ خانه
۱۳. حجره رو به مزار شیخ صفی الدین که آرامگاه مشایخ صوفیه بودهاست.
۱۴. در کنار چشمه آبی مشتمل بر حوض و محل پختن حلواها و شیرنیها
۱۵. و انبار با حجرههای فوقانی و تحتانی
۱۶. دهلیز و خانه و محوطهای میان شربت خانه و خونچه خانه
۱۷. که زیر سقف آن سقاخانه بوده و در پشت آن حمام و برخی خانههای متعلقه قرار دارد.
۱۹. فضای بیرون در آستانه که در مقابل آن کوچه و دکانها قرار داشت