ياشاسين شاهين دژ
یک شنبه 26 شهريور 1391برچسب:, :: 11:12 ::  نويسنده : علي
 
 

کوراوغلو (اپرا)

کوراوغلو (به ترکی آذربایجانی: Koroğlu) اپرایی است در ۵ پرده که توسط عزیر حاجی‌بیگف موسیقیدان نامدار آذربایجانی ساخته شده‌است. اشعار این اپرا توسط محمد سعید اردوبادی نوشته‌شده‌است.

این اپرا در سال ۱۹۳۸ با نمایش در جشنواره «دههٔ هنرهای آذربایجان» در مسکو مورد توجه قرار گرفت که در آن اجرا استالین نیز حضور داشت.

این اپرا برپایه داستان حماسی کوراوغلو است که چندین نسل توسط عاشیق‌ها سینه‌به‌سینه نقل شده‌است.

جوایز

حاجی‌بیگف برای نوشتن این اپرا جایزه لنین (۱۹۳۸)، جایزه استالین (۱۹۴۸) و هنرمند خلق اتحاد جماهیر شوروی (۱۹۴۱) را دریافت کرد.

منابع

یک شنبه 26 شهريور 1391برچسب:, :: 11:8 ::  نويسنده : علي
 
 

مشهدی عباد

IV act in Meshadi Ibad 1928.jpg
 

مشهدی عباد (به ترکی آذربایجانی: Məşədi İbad) که همچنین با نام آن نشد این یکی (به ترکی آذربایجانی: O olmasın, bu olsun) نیز شناخته می‌شود یک اپرت کمدی موزیکال آذربایجانی است در ۴ پرده که توسط عزیر حاجی‌بیف در سال ۱۹۱۰ نوشته‌شده و برای اولین بار در سال ۱۹۱۱ به نمایش درآمده‌است. از این اپرت سه فیلم یکی در سال ۱۹۱۸ به کارگردانی واگرام پاپازیان، دیگری در سال ۱۹۵۶ به کارگردانی حسین سیدزاده و همچنین یک فیلم ایرانی نیز در سال ۱۳۳۲ به کارگردانی صمد صباحی ساخته‌شده‌است.

داستان اپرت در مورد دختری جوان به نام گلناز است که عاشق پسری به نام سرور می‌شود ولی پدرش (رستم بی) به دلیل مشکل مالی‌اش او را مجبور می‌کند که با یک بازاری پیر به نام مشهدی عباد ازدواج کند.

نگارخانه

منابع

یک شنبه 26 شهريور 1391برچسب:, :: 11:4 ::  نويسنده : علي
 
 

لیلی و مجنون (اپرا)

لیلی و مجنون (به ترکی آذربایجانی: Leyli və Məcnun) اولین اپرای آذربایجان، قفقاز و شرق است که در سال ۱۹۰۸ توسط اوزیر حاجی‌بیف نوشته شده‌است. این اپرا در ۴ پرده و ۶ صحنه نوشته‌شده‌است که اولین اجرای آن در ۱۲ ژانویه ۱۹۰۸ در تئاتر تقی‌یف در باکو به روی صحنه رفت. این اپرا اولین اپرای دنیای اسلام لقب گرفته‌است.

اوزیر حاجی‌بیف و برادرش جیحون اشعار این اپرا را بر پایهٔ داستان لیلی و مجنون که توسط محمد فضولی شاعر آذربایجانی به نظم کشیده‌شده، نوشته‌اند. اکثر قسمت‌های شعر بدون تغییر در اپرا استفاده شده‌اند.

موسیقی این اپرا بر پایه مقام‌های ماهور هندی، سه‌گاه، چهارگاه، کرد شهناز، بیات شیراز، شوشتر، بیات کرد، شب هجران و قطار نوشته‌شده‌است.

اجرا

در اولین اجرای این اپرا حسین‌قلی سارابسکی نقش مجنون، عبدالرحیم فرجف نقش لیلی را ایفا کردند. حسین آرابلینسکی کارگردانی اپرا و عبدل آهوردیف رهبری اپرا را بر عهده داشتند و خود حاجی‌بیف در آن شب نوازنده ویولن بود.

این اپرا از زمان نخستین نمایش تاکنون، بیش از ۲۰۰۰۰ بار در تئاتر اپرا و باله دولتی آذربایجان و همچنین در کشورهای دیگری همچون روسیه، اوکراین، ایران، ترکیه، گرجستان، ازبکستان و ترکمنستان اجرا شده‌است.

منابع

 اجرای اپرا به رهبری سویل هاجیوا

یک شنبه 26 شهريور 1391برچسب:, :: 10:40 ::  نويسنده : علي
 
 

آرشین مال آلان

 
تمبر یادبود نودمین سال آرشین مال آلان - ۲۰۰۳ آذربایجان

آرشین مال آلان (به ترکی آذربایجانی: Arşın Mal Alan) (قواره‌فروش) از داستان‌های فرهنگ آذربایجانی است که در سال ۱۹۱۳ میلادی توسط اوزیر حاجی‌بیف موسیقی‌دان شهیر آذری بصورت اپرای کوچک (Operetta) در دو پرده تهیه شده‌است. اولین بار این اپرا در ۲۵ اکتبر ۱۹۱۳ در تئاتر تقی‌یف آذربایجان اجرا شده‌است. در سال ۲۰۱۳ صدمین سالگرد این اپرا توسط یونسکو جشن گرفته‌می‌شود.

داستان

«عسگر» که یک تاجر ثروتمند است که برخلاف رسم روزگار می‌خواهد همسر آینده‌اش را خود انتخاب کند؛ بنابراین با مشکلات مربوطه دست به گریبان می‌شود. عسگر که دارای عقاید روشنفکرانه و مدرن است به توصیه دوست خود (سلیمان) تغییر قیافه داده خود را بصورت یک پارچه فروش دوره گرد در می‌آورد تا به این روش بتواند با فروش پارچه به زنان، همسر مورد علاقه خود را پیدا کند ....

فیلم‌ها

بر اساس این داستان پنج نسخه فیلم تهیه شده‌است که از آنها سه فیلم به زبان آذری، یک فیلم به زبان فارسی و یک فیلم به زبان ارمنی است.

نسخه‌های اول و دوم این اثر در سالهای ۱۹۱۷ و ۱۹۳۷ قبل از انقلاب بلشویک‌ها و پایه گذاری اتحاد جماهیر شوروی تهیه شد. چند ماه پس از نمایش اولین نسخه این فیلم، ترجمه آن در کشورهایی مانند روسیه، ارمنستان، یونان، ایران، انگلستان، فرانسه، ازبکستان و تاجیکستان نیز به نمایش در آمد. نسخه سوم فیلم به دستور استالین در زمان حکومت شوروی سابق و جنگ جهانی دوم تهیه شد که رشید بهبودف در این فیلم نقش عسگر را بازی کرد.

درون‌مایه

موزیکال «آرشین مال آلان» نگاهی انتقادی و طنز گونه به برخی آداب و رسوم اجتماعی قدیم دارد که باعث بوجود آمدن محدودیت در فعالیت اجتماعی زنان و یا برقراری ارتباطات اجتماعی میان زن و مرد می‌شود. حاج بایف پیش از این در «اپرای لیلی و مجنون» (۱۹۰۸) که منجر به تهیه دو فیلم موزیکال دیگر شد نیز چنین تجربه‌ای داشت.

نمایش در ایران

نخستین اپرای کوچک (اپرت) در ایران اپرت آرشین مال آلان بود در سال ۱۲۹۵ توسط گروه هنری هوهانس توماسیان در تهران بر روی صحنه رفت. این اپرت‏ چهار سال قبل از آن برای نخستین بار در باکو اجرا شده بود. نقش‌آفرینان اپرت از میان اعضای «انجمن خیریه زنان ارمنی تهران» انتخاب‏ شدند. اپرت مزبور در ابتدا در مدرسه محله حسن‌آباد، بعدا در محوطه کاخ گلستان‏ و سرانجام در تالار گراند هتل به مورد اجرا گذارده شد.

مدت کوتاهی پس از اجرای فوق، گروه هنری مسیو آبوویان به تهران آمده و در نخستین هفته‌های سال ۱۲۹۶ اپرت آرشین مال آلان را به روی صحنه برد براساس‏ مفاد اعلان منتشره (اعلان شماره ۱) گروه هنری مسیو آبوویان «که به تازگی از روسیه» آمده بود، اپرت آرشین مال ‏آلان را در «سالن گراند هتل به نمایش»گذارد. اپرت مزبور «به زبان ترکی» و همراه با «ساز و موزیک مخصوص به خود» و «در چهار پرده» به نمایش درآمد و در طول یک ماه پس از آن، سه بار دیگر بر روی صحنه رفت.

یک شنبه 26 شهريور 1391برچسب:, :: 10:36 ::  نويسنده : علي
 
 

المیرا عباسوا

المیرا عباسوا
نام اصلی المیرا عبدالحمید گیزه عباسوا
زادروز ۱۰ ژانویهٔ ۱۹۳۲(۱۹۳۲-01-۱۰)
باکو
اهل کشور پرچم جمهوری آذربایجان آذربایجانی
درگذشت ۱۲ فوریه ۲۰۰۹ (۷۷ سال)
باکو
کار(ها) موسیقی‌دان


المیرا عبدالحمید گیزه عباسوا (به ترکی آذربایجانی: Elmira Әbdülhәmid qızı Abasova) ‏(۱۰ ژانویه ۱۹۳۲، باکو - ۱۲ فوریه ۲۰۰۹، باکو) موسیقی‌دان آذربایجانی بود.


 

او در سال ۱۹۵۵ از کنسرواتوار دولتی آذربایجان فارغ‌التحصیل شد و از همان سال شروع به تدریس کرد. در سال ۱۹۶۲ از تز دکتری خود با عنوان «اپراها و موزیکال‌های عزیر حاجی‌بیف» درموسسه تحقیقات علمی موسیقی‌شناسی مسکو دفاع کرد. او در سال‌های ۱۹۷۷-۱۹۹۱ رئیس کنسرواتوار دولتی آذربایجان بود. او در سال ۱۹۶۷ لقب خادم افتخاری هنر آذربایجان را کسب کرد.


 

 آثار

عباسوا کتاب‌های متعددی به زبان‌های آذری و روسی نوشته‌است. برخی از آثار وی عبارتند از:

  • جودت حاجی‌یف - انتشارات دولتی آذربایجان - ۱۹۶۷
  • رئوف حاجی‌یف - انتشارات دولتی آذربایجان - ۱۹۶۷
  • سعید رستموف - انتشارات دولتی آذربایجان - ۱۹۷۳
  • دایرةالمعارف عزیر حاجی‌بیف - شرق/غرب - ۲۰۰۷


 

 منابع

  1. Nailə RƏHIMOVA. “YARADICI ÖMÜR”. Musiqi dunyasi magazine. Arşivlenmiş orijinaldan 15 May 2012də. Baxılmış 15 May 2012də. 
  2. Lachin Sultanova. “Former rector of Baku Music Academy dies”. Azeri-Press Agency (APA), 13 Feb 2009. Archived from the original on 15 May 2012. Retrieved 15 May 2012. 
  3. “Elmira Əbdül Həmid qızı Abbasova”. Baki Musiqi Academiyasi. Arşivlenmiş orijinaldan 15 May 2012də. Baxılmış 15 May 2012də. 
یک شنبه 26 شهريور 1391برچسب:, :: 10:33 ::  نويسنده : علي
 
 

آیدا عبدالله‌یوا

آیدا عبدالله‌یوا
نام اصلی آیدا حمدالله گیزه عبدالله‌یوا
زادروز ۱۳ آوریل ۱۹۲۲(۱۹۲۲-04-۱۳)
باکو
اهل کشور آذربایجانی
درگذشت ۶ دسامبر ۲۰۰۹ (۸۷ سال)
باکو
کار(ها) موسیقی‌دان و نوازنده
ساز(ها) هارپ


آیدا حمدالله گیزه عبدالله‌یوا (به ترکی آذربایجانی: Aida Həmdulla qızı Abdullayeva) ‏(۱۳ آوریل ۱۹۲۲، باکو - ۶ دسامبر ۲۰۰۹) موسیقی‌دان و نوازنده هارپ آذربایجانی بود.


او در سال ۱۹۴۹ از کنسرواتوار دولتی چایکوفسکی مسکو فارغ‌التحصیل شد و در سال‌های ۱۹۵۰-۱۹۶۹ به عنوان تک نوازنده‌ی ارکستر سمفونی دولتی اوزیر حاجی‌بیف آذربایجان فعالیت داشت.

او در سال ۱۹۷۲ لقب هنرمند افتخار جمهوری سوسیالیستی آذربایجان شوروی را کسب کرده‌است.

منابع

  1. “Aida Abdullayeva”. Azərbaycan Respublikası Mədəniyyət və Turizm Nazirliyi. Arşivlenmiş orijinaldan 18 May 2012də. Baxılmış 18 May 2012də. 
  2. “Aidə Həmidulla qızı Abdullayeva”. Baki Musiqi Academiyasi. Arşivlenmiş orijinaldan 18 May 2012də. Baxılmış 18 May 2012də. 
سه شنبه 21 شهريور 1391برچسب:, :: 11:25 ::  نويسنده : علي
 
 

محمود غنی‌زاده

محمود غنی‌زاده سلماسی
زادروز جمادی الثانی ۱۲۹۶ ه ق
سلماس
درگذشت ۳۰ بهمن ۱۳۱۳ خورشیدی
تبریز
ملیت ایرانی
شناخته‌شده برای روزنامه‌نگار و شاعر
نقش‌های برجسته صاحب روزنامه های بوقلمون و سهند در تبریز
جنبش مشروطه‌خواه
آثار تاریخ آذربایجان
ایرانیان مستعرب
دیوان اشعار
هذیان
مختصر تاریخ مجلس ایران
فرزندان فضل الله
والدین میرزا غنی


محمود غنی‌زاده سلماسی (۱۲۹۶ هجری قمری- ۱۳۱۳ خورشیدی) روزنامه‌نگار و شاعر مشروطه‌خواه ایرانی بود.

زندگینامه

میرزا محمود، فرزند میرزا غنی، از آزادیخواهان آذربایجان و از پیشتازان مشروطیت ایران در ماه جمادی الثانی ۱۲۹۶ هـ.ق، در شهر سلماس ( شاهپور کنونی) به دنیا آمد. ابتدا به امر تجارت مشغول بود و در اوایل جوانی دورادور با سید جلال‌الدین کاشانی، مدیر روزنامه حبل‌المتین چاپ کلکته، مکاتبه داشت و به تشویق او گاهی مقالاتی برای این روزنامه می فرستاد. در مسافرتی که به قفقاز کرد، با میرزا عبدالرحیم طالبوف طرح دوستی ریخت و پس از بازگشت به ایران در محرم سال ۱۳۲۵ هـ.ق، روزنامه فریاد را در شهر ارومیه بنیاد نهاد . غنی‌زاده، در اوایل ۱۳۲۶ هـ ق، دو ماه پیش از کودتای محمدعلی میرزا و توپ بستن مجلس، به دعوت دوستانش به تبریز رفت و در روزنامه شورای ایران مقالاتی نوشت. پس از چندی ستارخان وی را که منشی مخصوصش بود، به نمایندگی انجمن ایالتی تعیین کرد و با تصویب انجمن روزنامه ای به نام انجمن تأسیس شد که دو سال دوام یافت و ادارهٔ آن را غنی‌زاده به عهده داشت. سپس روزنامه دیگری به نام بوقلمون انتشار داد و نیز روزنامهٔ شفق، که دارنده آن صادق رضازاده شفق بود، در سال‌های اول و دوم به مدیریت او انتشار می یافت. در سال ۱۳۲۸ هـ.ق، به تشویق حاجی مخبرالسلطنه هدایت، والی آذربایجان، روزنامه هفتگی محاکمات را تأسیس کرد. غنی‌زاده در اواسط سال ۱۳۲۹ هـ.ق، مأمور تشکیل عدلیه سلماس شد و از نشر روزنامه محاکمات و همکاری با روزنامه شفق دست کشید.

غنی‌زاده پس از ورود سپاهیان روس به تبریز و پیشامد محرم خونین ۱۳۳۰ هـ ق، با جمعی از آزادیخواهان آذربایجان به استانبول مهاجرت کرد و در آنجا در ضمن داد و ستد، با ادبیات ترک آشنا شد و گاه و بیگاه در روزنامه اختر که ایرانیان مقیم استانبول انتشار می دادند، بر ضد تجاوزات روس و انگلیس به ایران اشعار و مقالاتی می‌نوشت. شعری که در همان هنگام اقامت در استانبول و اشغال کشور از طرف نیروی بیگانه به نام «نالش و نیاز» در تضمین غزل معروف حافظ سروده و در تاریخ ذیقعده سال ۱۳۳۳ هـ.ق، در روزنامه اختر به چاپ رسیده، و مثنوی معروف او «هذیان» با الهام از سبک‌ جدید شعر عثمانی سروده شده است.

غنی‌زاده در اواخر سال ۱۹۱۵ میلادی ( ۱۳۳۴ ه‍.ق)، که بحبوحه جنگ جهانی اول بود، به برلین رفت و چندی در تحریر مجله کاوه با تقی‌زاده و دیگر ایرانیان مقیم برلین همکاری کرد و در چاپخانه کاویانی آنجا تصحیح سفرنامه ناصرخسرو، زادالمسافرین، وجه دین، مجموعهٔ رباعیات عمرخیام و کتاب‌های دیگر را به عهده گرفت. پس از پایان جنگ که بعضی از نویسندگان ترک، از جمله سلیمان نظیف و روشنی بیگ مطالب ناروایی برضد ایران انتشار می دادند، غنی‌زاده رسالهٔ مستدل و محکمی به عنوان پاسخ به روشنی بیگ به زبان ترکی نوشت و در برلین منتشر ساخت. غنی‌زاده مدتها در کتابخانهٔ ملی برلین مشغول کار بود و در آنجا از روی مآخذ و منابع موثق دربارهٔ تاریخ آذربایجان مطالعه و تتبع کرد و یادداشت‌های گرانبهایی فراهم آورد که متأسفانه تا آخر عمر فرصت تنظیم آنها را نیافت.

محمود غنی‌زاده پس از چهارده سال دوری از وطن دراواخر بهار سال ۱۳۰۵ شمسی به ایران بازگشت و در آبان ماه آن سال روزنامه سهند را در تبریز تأسیس کرد. غنی‌زاده کمی بعد از روز سی ام بهمن ۱۳۱۳ در تبریز درگذشت.


 

منابع

  • آرین‌پور، یحیی، از صبا تا نیما
سه شنبه 21 شهريور 1391برچسب:, :: 11:13 ::  نويسنده : علي
 
 

تیکمه‌داش

 

تیکمه‌داش
Red pog.svg
تیکمه‌داش
Iran location map.svg
 
اطلاعات کلی
کشور Flag of Iran.svg ایران
استان آذربایجان شرقی
شهرستان بستان‌آباد
بخش تیکمه‌داش
مردم
جمعیت ۲٬۴۶۸ نفر
زبان‌ گفتاری ترکی آذربایجانی
مذهب شیعه
جغرافیای طبیعی
ارتفاع از سطح دریا ۱۹۰۰ متر
آب‌وهوا
میانگین بارش سالانه ۳۸۰ میلی‌متر
اطلاعات شهری
   

تیکمه‌داش یکی از شهرهای استان آذربایجان شرقی و مرکز بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد است. این شهر در 16 کیلومتری بستان‌آباد، 61 کیلومتری تبریز و ۹۱ کیلومتری میانه واقع شده‌است. تیکمه‌داش در سال ۱۳۷۶ خورشیدی تبدیل به شهر شده‌است. دوشنبه‌بازار این شهر در سطح منطقه معروف است. خسته‌قاسم که از شاعران مشهور سدهٔ دوازدهم به‌شمار می‌رود، زادهٔ تیکمه‌داش بوده‌است به طوری که خود شاعر چنین می گوید :

  خسته قاسم تیکمه داشلی          گونی غملی گوزی یاشلی  .

جغرافیا

روستاي تيكمه داش شهر تیکمه‌داش در دامنهٔ کوه‌های قارقالان و قلیچ‌قیه قرار گرفته و ۱۹۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. رود بنوچای از درون و رود بوستکان‌چای از پیرامون آن می‌گذرد. در اطراف تیکمه‌داش چشمه‌های آب‌معدنی بسیاری وجود داشته و نیز غار یاغیشلو در این منطقه واقع شده‌است. حداکثر دمای شهر در تابستان‌ها ۳۰ درجهٔ سانتی‌گراد بالای صفر و حداقل آن در زمستان‌ها ۲۵ درجهٔ سانتی‌گراد زیر صفر است؛ همچنین میانگین بارش سالانه در تیکمه‌داش ۳۸۰ میلی‌متر می‌باشد.

پیشینه

موریتس فون‌کوتسبو در سفرنامهٔ خود در سال ۱۸۱۷، روستای تیکمه‌داش را باعنوان توده‌سنگ خوانده‌است. فریزر در سفرنامه‌اش از روستای تیکمداش و اوژن فلاندن در سفرنامهٔ خویش به روستای تخمه‌داغ در میان روستاهای حاج‌آقا و قره‌چمن اشاره کرده‌است. در اواخر دورهٔ قاجار، این روستا یکی از منزلگاه‌های پادشاهان در سفر به خارج از کشور بوده‌است؛ به‌گونه‌ای که مظفرالدین شاه در جریان یکی از این سفرها به روستای تیکمه‌داش در ۱۸ کیلومتری حاج‌آقا و ۳۰ کیلومتری قره‌چمن اشاره داشته‌است.

ناحيه صنعتي تيكمه داش

ناحيه صنعتي تيكمه داش در سال 74 در زمين حدوداً 17 هكتار كه از طرف اهالي بطور رايگان در اختيار جهاد كشاورزي قرار گرفته و پيشرفت فيزيكي ناحيه آن در فاز اول 71 درصد بوده است كه عبارتند از:

1 ـ نقشه برداري –خيابان كشي – جدول گذاري – خاك برداري

2 ـ تير گزاري – سيم كشي محوطه ناحيه – نصب ترانس برق در روشنائي معابر

3 ـ حفره چاه نيمه عميق – احداث موتور خانه – احداث منبع 200 متر مكعبي

4 ـ احداث نگهباني - پل ورودي – جدول چيني وسط بلوار

5 ـ اخذسند مادر ناحيه صنعتي همش دروغ هست کیرم تو این شهرداری تیکمداش اصغری رو باید اشغالچی میکردن نه شهرداری

براي ناحيه صنعتي 36 واحد توليدي جهت استقرار پيش بيني گرديده است 3 واحد تخته سه لائي با ظرفيت 300 متر مكعب در سال و با اشتغال 11 نفر و ظرف يكبار مصرف با ظرفيت 130 تن در سال و اشتغال 6 نفر و توليد مرباي هويج با ظرفيت 300 تن در سال و اشتغال 10 – 15 نفر به بهره برداري رسيده است.

همچنين 7 واحد پلاستيك تزريقي – ظروف يكبار مصرف – انواع پلاستيك تزريقي و بادي – ريخته گري گياهان داروئي كنسرو مرغ – در حال ساخت و ساز مي باشند كه به غير از مورد سوم كه جواز تأسيس خود را از صنايع استان دريافت نموده است بقيه طرحها در ليست جواز تأسيس صادره شهرستان بستان آباد درج شده است. تعداد كارخانجات حوزه استحفاظي بيس از 70 واحد می باشد.

جمعیت

جمعیت شهر تیکمه‌داش برپایهٔ سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، بالغ بر ۲٬۴۶۸ نفر بوده که از این تعداد، ۱٬۲۷۰ نفر مرد و ۱٬۱۹۸ نفر زن بوده‌اند؛ هم‌چنین شمار خانوارهای ساکن این شهر، ۶۳۳ خانوار بوده‌است. از لحاظ میزان سواد نیز ۱٬۷۴۱ نفر از ساکنان تیکمه‌داش را افراد باسواد و ۴۶۳ نفر را افراد بی‌سواد تشکیل می‌دهند

منابع

  1.  درگاه ملی آما
  2.  «تیکمه‌داش». بنیاد دایرةالمعارف اسلامی. بازبینی‌شده در ‏۸ دسامبر ۲۰۰۹. 
  3.  سازمان بازرگانی استان اذربایجان شرقی

همش دروغ هست کیرم تو این شهرداری تیکمداش اصغری رو باید اشغالچی میکردن نه شهرداری

== جستارهای وابسته ==همش دروغ هست کیرم تو این شهرداری تیکمداش اصغری رو باید اشغالچی میکردن نه شهرداری

سه شنبه 21 شهريور 1391برچسب:, :: 11:10 ::  نويسنده : علي
 
 

ایواوغلی

 

ایواوغلی
 
اطلاعات کلی
کشور Flag of Iran.svg ایران
استان آذربایجان غربی
شهرستان خوی
بخش ایواوغلی
مردم
جمعیت ۳٬۲۸۲
زبان‌ گفتاری ترکی آذربایجانی
مذهب مسلمان شیعه
اطلاعات شهری
پیش‌شماره تلفنی ۰۴۶۲۷

ایواوغلی یکی از شهرهای استان آذربایجان غربی ایران است. این شهر مرکز بخش ایواوغلی در شهرستان خوی است. بر پایه سرشماری سال ۱۳۸۵، جمعیت این شهر برابر با ۳٬۲۸۲ نفر بوده است

این شهر دارای دو دهستان به نام‌های ایواوغلی و ولدیان است.

ایواوغلی در نزدیکی سه‌راهی به همین نام قراردارد. در ایواوغلی تاکستان‌های فراوانی وجود دارد. در حال حاضر جاده ترانزیتی ایران اروپا از کنار این شهر می‌گذرد.

مشاهیر

محمد ایواوغلی (س یازدهم ق)، مذهب، خطاط و شاعر. از اهالی ایواوغلی، و از قورچیان سلطان حمزه میرزا (م ۱۰۶۹ ق)، نوادهٔ شاه طهماسب، بود. در خوشنویسی و تذهیب و طلاکاری مهارت داشت و بیشترین کارهای این هنرمند، تذهیب و تزیین و حاشیه‌بندی قطعات و نسخه‌های خطی بود و چون در صنعت شعر نیز دست داشت، اغلب سروده‌های خود و سایر شاعران را تذهیب می‌کرد. وی اشعار ترکی و فارسی را خوب می‌سرود. از آثار او می توان دیوان شعر منسوب به او را نام برد.

حیدربیک ایواوغلی صاحب مجمع الانشاء نگهداری در موزه بریتانیا.

اماکن

بزرگترین و زیباترین مسجد بین راهی کشور در ایواوغلی خوی قرار دارد و بلااستفاده مانده است. نبود برخی امکانات از جمله آب لوله کشی و نداشتن متولی مسوول باعث تعطیلی این مکان مذهبی شده است. این مسجد در مسیر جاده ترانزیت ایران به اروپا واقع شده و روزانه هزاران خودرو ومسافر از این مسیر تردد کرده و شاهد تعطیلی این مسجد هستند. مسجد ایواوغلی در سه راهی خوی، ماکو و تبریز واقع شده و روزانه هزاران نفر از مسافران داخلی و خارجی از این مسیر به طرف ترکیه و اروپا و داخل کشور تردد می‌کنند.

 

سه شنبه 21 شهريور 1391برچسب:, :: 10:40 ::  نويسنده : علي
 
 

طرزی افشار

طرزی افشار شاعر ایرانی عهد شاه عباس دوم بود که به ساختن واژه‌ها و فعل‌ها و مصدرهای جعلی شهرت داشت. وی از ایل افشار و مولدش روستای طرزلو در اطراف ارومیه بود و در دربار مقامی ارجمند داشت. او در اوایل سدهٔ یازدهم از اصلاح‌کنندگان زبان و دشمنان اشرافیت به شمار می‌رفت.

زندگی

طرزی افشار در روستای طرزلو در اطراف ارومیه متولد شد. بنا به گفتهٔ نویسندهٔ مجمع‌الفصحاء طرزی مردی ظریفِ خوش‏طبعِ عاشق‏پیشه صاف‏اندیشه بود.طرزی از شعرای اواسط سدهٔ یازدهم قمری و معاصر با شاه صفی و شاه عباس دوم بود. وی تعلیمات ابتدایی را نزد ملای همان روستای زادگاهش فراگرفت و سپس به ارومیه رفت. در جوانی به قزوین و از آن‌جا به عزم تحصیل به اصفهان رفت. خود گوید:

از بلدهٔ قزوین به صفاهان سَفَریدم   بی‏خرجی و بی‏اسب خرامان سفریدم
یاران سفریدند به جمعیّت و من هم   یک قافله با حال پریشان سفریدم

مدت‏ها در اصفهان مانده و با تنگ‏دستی روزگار گذرانده و، سرانجام به دربار شاه صفی و سپس به مجلس شاه عباس دوم راه یافت و مورد عنایت شاه عباس دوم قرار گرفت. طرزی افشار طی بحر طویلی که در دیوانش ثبت است به افشار بودن خودش اشاره می‌کند و می‌گوید از این بیم دارم که به میان افشارها و بلدهٔ ارومی برگردم و مجدداً مجبور شوم که خوانین افشار را تملق گویم.

سفرهای طرزی

از اشعار طرزی چنین استنباط می‌شود که وی به سفر علاقه‌مند بود؛ روزی به مغان و اردبیل، هفته‏ای به شروان و شماخی و گنجه و مازندران؛ اما هرجا و هرگاه خسته و ملول می‏گشت، برای گشایش دل راهی دیار خود، به ویژه تبریز، می‏شد:

دلم گرفت ز جاها چرا نتبریزم   گشادِ دل بُوَد آن‌جا چرا نتبریزم
علی‏الخصوص یخیدم ز اردبیلیدن   برای جَذوه موسی چرا نتبریزم

او به شهرهای قم، اصفهان و شیراز هم مسافرت کرده‌است و برای زیارت به نجف نیز رفته‌است. در این سیر و سفرها، بزرگ‌ترین آرزوی او زیارت کعبه بوده — که دستش نمی‏داده — اما سرانجام، باری راه حجاز در پیش می‏گیرد:

به عزمِ کعبهٔ مقصود بر راه   نهادم رخ توکّلتُ علی‏اللّه‏
ز شوقِ کعبه دست و پا گُمیدم   هدایت یافتم الحمدللّه‏
کنون می‏بصره‏ام افتان و خیزان   کَاَنَّ الکاه از بادِ سحرگاه

در مسیر مکه بیشتر شهرهای عراق، قفقاز و ترکستان را دیده‌است. دیدن سرزمین‏های دور و نزدیک و نشست و برخاست با ترک و عرب و تاجیک سبب شد علاوه‌بر آشنایی با سرزمین‏ها، با آداب و شیوه‏های زیستی و معیشتیِ مردم و گفتار آن‌ها نیز آشنا گردد. خود گوید:

تُرکیدم و تاتیدم و آن‌گه عربیدم   در دیدهٔ کوته‏نظران بوالعجبیدم
شعبان رمضان گر بِپَلاوَم مَتَعَجُّب   بی‏آش جمادیدم و بی‏نان رجبیدم
مَنعید ز وصلیدنِ او دوش رقیبم   مُشتی گَرِهانیده به جبهه‏ش ضَرَبیدم

از سال و محل مرگ او اطلاعی نیست. به گفتهٔ بعضی تذکره‌نویسان در ۱۷ ربیع‌الاول ۱۰۶۰ قمری، روز تولد محمد بن عبدالله، طرزی در نجف بوده‌است. گویا سفری به روم و ممالک فرنگ هم کرده‌است.

از آن‌جا که شاه عباس دوم محضر و شعر طرزی را دوست داشت و سفرهای شاعر شاه را از نکته‏گویی و همدمی وی محروم می‏کرد، سرانجام، پای او را به زنجیر زناشویی ببست. خود گوید:

شد آن که قوّتِ پروازِ هر دیارم بود   تَأَهُّلیدم و ماندم چو مرغِ دامیده
مرا به سرحدِ تبریز کدخداییدن   ز سیر و شعر بِقَیْدیده و لُجامیده

دربارهٔ منش و اعتقاد طرزی آن‌چه بیش از همه آشکار است دل‏بستگی وی به اهل بیت و علی بن ابی‌طالب است. چنان که گفته:

در مجمعی که مرتبه می‏قِسْمَتَند من   می‏خواهم از علی ولیُ‏اللّه‏ مرتبه
***
یک علی‏بن‏ابی‏طالب نمازِ وقت کو   گرچه شمشیریده بسیار ابن‏ملجم است
***
وِردِ سحرش به دفعِ اغیار   با شاهِ ولایت است طرزی

طرزی تخلّص خود را از طرز و شیوهٔ نوینی که خود ابداع کرده بود برگرفته و همواره بدان طرز می‏بالیده‌است:

تو را طرزیا صدهزاران آفرین   که طرزِ غریبی جدیدیده‏ای

یا:

به طرزِ تازه طرزی می‏طرازد هر زمان طرزی   ز حق مگذر حسودا گفته طرزی صفا دارد

طرز شعر

طرزی مبتکر طرزی نوین در سخن‌سرایی بود. بدیعه‌گو و ظرافت‌جو بود و در اشعار خود مصادر و ترکیب‌های جعلی به‌کار می‌برد. در برخورد نخست با شعر و شیوهٔ طرزی، خواننده کمی احساس غریبی می‏کند و حتی ممکن است شعر را نامفهوم و شاعر را ناچیره انگارد؛ اما پس از انس و اُخت‌شدن، معلوم می‏شود که شاعر، با چیرگی و در عین حال با قانونمندی اقدام به ساختن مصدرهای ساختگی و صیغه‏های جعلی می‏کند. چنان که خودش گفته:

گر چه طرزِ نو اختراعیدم   جانبِ نظم را مُراعیدم

این طرزِ نو عبارت است از ساختنِ فعل از نام کسان و جای‏ها، اسم عام، متعدّی‌کردنِ فعل لازم و به تعبیری ساختنِ فعل منحوت.

انتشار آثار

دیوان کامل طرزی افشار به همت محمد تمدن در سال ۱۳۰۹ خورشیدی به چاپ رسید و در سال ۱۳۳۸ تجدید چاپ گردید.

نمونه شعر

ز من یوسفا چون بعیدیده‌ای   چو یعقوب چشمم سفیدیده‌ای
دریدیده‌ای تیغ غمزه‌زدن   مرا از تغافل شهیدیده‌ای
ز نخل وصالت نمیویده‌ام   مرنج، ای صنوبر، که بیدیده‌ای
فغانیده‌ام چون نهانیده‌ای   ز خود رفته‌ام چون پدیدیده‌ای
چو دوری ز شکرلبان زاهدا   از آن چون مگس‌ها قدیدیده‌ای
به قصد قلوب اسیران عشق   خناجیر مژگان حدیدیده‌ای
تو را طرزیا صدهزار آفرین   که طرز غریبی جدیدیده‌ای

منابع

درباره وبلاگ

با سلام و ادب خدمت شما سروران گرامي و عزيز . هدف من از ايجاد اين وبلاگ معرفي و شناساندن اصالت ريشه فرهنگ سنن بزرگان مشاهير و آثارباستاني شهر و روستاهاي اقوام متمدن آذري و ترك زبان مي باشد . ضمنآ بدون هيچ وابستگي به جناح و حزبي مديريت ميشود . خواهشمند است نظرات ارشادي خود را جهت هر چه بهتر شدن وبلاگتون ارائه فرمائيد . منتظرتون هستم . با سپاس
آخرین مطالب
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 29
بازدید دیروز : 157
بازدید هفته : 192
بازدید ماه : 2995
بازدید کل : 258547
تعداد مطالب : 1076
تعداد نظرات : 118
تعداد آنلاین : 1



ابزار نمایش عکس تصادفی