ياشاسين شاهين دژ
یک شنبه 26 شهريور 1391برچسب:, :: 12:18 ::  نويسنده : علي
 
 

عالیم قاسمف

عالیم قاسمف
Alim Qasımov.jpg
 
اطلاعات هنرمند
زادروز ۱۹۵۷
شماخی
اهل کشور پرچم جمهوری آذربایجان آذربایجانی
سبک‌ها موسیقی مقامی آذربایجان
کار(ها) خواننده
جایزه(ها) جایزه موسیقی یونسکو سال (۱۹۹۹)


 

عالیم قاسیم‌اُف (به ترکی آذربایجانی: Alim Qasımov) در ۱۹۵۷ در شماخی کشور جمهوری آذربایجان بدنیا آمد. او یکی از موسیقیدانان آن کشور است. او یکی از معروفترین خوانندگان موسیقی مقامی آذربایجان است. عالیم قاسیم‌اُف در سال ۱۹۹۹ جایزه موسیقی یونسکو imc را برنده شد. این جایزه را موسیقی‌دانان بزرگی چون شوستاکوویچ، برنشاین، راوی شانکار و نصرت فاتح علی خان دریافت کرده است


 

  • او در سال ۱۹۸۹ در آلمان جایزه بون بن را دریافت کرد.
  • در سال ۱۹۹۳ در فرانسه و در سال ۱۹۹۴ در آمریکا نشان با مدال موسیقی تلطیف شد.
  • در سال ۱۹۹۹ کاست موسیقی موسیقی مقامی او پر فروش ترین کاست سال معرفی شد.
  • در سال ۲۰۰۰ در مرکز صداهای نادر اروپا صدای او ثبت شد
  • در سال ۲۰۰۱ در فستیوال موسیقی شرق در سمرقند برنامه افتتاحیه خواند و به عنوان نفر اول به لقب بلبل شرق مفتخر شد.


سازمان ملل در سال ۲۰۰۳ موسیقی مقام آذربایجانی راجزو شاهکارهای شفاهی و میراث معنوی بشر اعلام نمود. فضاپیمای کاوشگر ویجر ۱ نیز قطعه‌ای از موسیقی مقام به زبان ترکی آذربایجانی با صدای عالیم قاسمف را برای پخش در فضا انتخاب نموده‌است.


در سال ۲۰۰۹ آلبوم او در اروپا جزو ۵ البوم پر فروش شناخته شد.


او تاکنون کنسرت‌هایی در کشورهایهلند، ژاپن، چین، ایتالیا، کانادا، روسیه، کشور های اسیای میانه، فرانسه، ایران، انگلیس، آلمان، اسپانیا، بلژیک، برزیل و ایالات متحده و ... برگزار کرده‌است


 

یک شنبه 26 شهريور 1391برچسب:, :: 12:5 ::  نويسنده : علي
 
 

ربابه مراداوا

ربابه مراداوا
ربابه مراداوا، خواننده شهیرموسیقی مقامی آذربایجانی
ربابه مراداوا، خواننده شهیرموسیقی مقامی آذربایجانی
اطلاعات هنرمند
نام اصلی ربابه اشراقی
زادروز ۲۱ مارس ۱۹۳۰
اردبیل, ایران
اهل کشور ایرانی‌تبار آذربایجانی
درگذشت ۲۸ اوت ۱۹۸۳
باکو, جمهوری آذربایجان
سبک‌ها اپرا, فولکلور
کار(ها) خواننده
مدت کار ۱۹۴۷-۱۹۸۳

ربابه مراداوا (زادهٔ ۲۱ مارس ۱۹۳۰ اردبیل - ۲۸ اوت ۱۹۸۳ باکو) خواننده ایرانی‌تبار آذربایجانی بود.

دوره کودکی

(ربابه اشراقی) در۲۱ مارس ۱۹۳۰ م درشهراردبیل درخانواده‌ای مذهبی دیده به جهان گشود. او در سنین نوجوانی در گروه‌های تئاتر و موسیقی اردبیل شرکت می‌نمود . پدرش روحانی خوش صدایی بود که قرآن را به نیکویی قرائت می‌کرد. زمانی که ربابه از رادیو ترانه‌های آذربایجانی را می‌شنید آرزو می‌کرد که‌ای کاش من هم خواننده می‌شدم . پدرش که علاقه او را میدید به او قول داده بود که اورا به دانشگاه موسیقی باکو بفرستد.

دوره مهاجرت

درسال ۱۹۴۳ م ربابه به اتفاق خانواده اش به آذربایجان وبه شهر علی بایراملی مهاجرت می‌کنند. اودرتئاترآن شهر شروع به فعالیت می‌کند . درسال ۱۹۵۰م یک گروه فرهنگی جهت اجرای برنامه‌های فرهنگی از باکو به آن شهر اعزام می‌شوند . درآن گروه، گروهی بود که تئاتر اجرا می‌کرد . ا زقضا خانمی که نقش خرامان خانم را ایفا مینود بیمار می‌گردد و مسئول شهر علی بایراملی به ربابه پیشنهاد بازی درآن نقش را می‌نماید .او با شوق می‌پذیرد . در راستای اجرای این نقش آوازی دربیات کرد می‌خواند که نظر علی عسگر علی اکبروف راجلب می‌نماید.

دوره موفقیت

علی عسگر علی اکبروف که استعداد ربابه را لمس کرده بود به اوپیشنهادکرد برای موفقیت بایستی به باکو برود . ربابه پیشنهاد او را می‌پذیرد.اودرمحضراستاتید بنام موسیقی آذربایجانی از جمله سیدشوشینسکی تحصیل می‌نماید.ازهمکلاسان ربابه می‌توان به اسلام رضایف اشاره کرد . درسال ۱۹۵۳م ازکالج آصف زینالی باکو فارغ التحصیل می‌گردد. او از سال ۱۹۵۴م درسازمان اپرای آذربایجان و تئاتر Ballet شروع به فعالیت می‌نماید. او شروع به ایفای نقشهای اپرایی می‌نماید که تا ابد از ذهن‌ها فراموش نخواهد گشت. نقش‌های لیلی(اپرای لیلی ومجنون) و اصلی (اپرای اصلی وکرم) را برای چندسال متوالی ایفا می‌کند. به اعتراف عارف بابایف و نزاکت تیموراوا هیچ کس به زیبایی و ظرافت ربابه ایفای نقش ننموده‌است. خود ربابه گفته‌است: «من نقش لیلی را اجرا نمی‌کنم، بلکه بهانه‌ای است که من بخت و اقبالم را اجرا کنم. آنچه که من می‌خوانم درفراق زادگاهم اردبیل است ...» .

دوره آخرعمر

او در اواخر عمر به بیماری دیابت مبتلا گردید. از او یک دختر بنام قمر به یادگار مانده‌است که اکنون در باکو در قید حیات است. او در سال ۱۹۸۳م در باکو همچنان که در حسرت اردبیل می‌سوخت دارفانی را وداع گفت. وصیت نموده بود که درمراسم تدفین وی استادکامیل جلیلوف ساز قوپوی بنوازد. و همچنین به خواهرش طاهره وصیت نموده بود که یک مشت خاک از حیات منزلشان در اردبیل بر روی قبرش بریزند تاقلب نا آرامش که در فراق اردبیل دلتنگ است آرام بگیرد.

خاطرات

Rubaba Muradova.jpg
 

طاهره اشراقی خواهر ربابه که خود از خوانندگان موسیقی آذربایجانی است خاطراتی از ربابه به شرح ذیل نقل می‌کند:

ربابه دلتنگ اردبیل بود. او برای شبهای زیبای اردبیل دلتنگ شده بود . برای زمستان اردبیل، برای بهار اردبیل . او همیشه بخاطر دوری از اردبیل سوخت و ساخت و گریست. می‌گفت: کاش راه‌های ایران - شوروی باز بود و من به هر زحمتی که شده‌است خود را به اردبیل می‌رساندم. هر ذره از خاکش را بوسیده و در آنجا می‌مردم. میراحمد عسکرلی از کارکنان مرزی شوروی نقل می‌کند:

ربابه برای نزدیکی به اردبیل اکثر کنسرتهایش رادر نوار مرزی آذربایجان و در همسایگی اردبیل اجرا می‌نمود. روزی که به آستارا (آستارای شوروی) آمده بود از مرزبان خواست تا مرز را برای او باز نمایند تا او خود را به اردبیل نزدیک حس کند . مرزبان با وجود خفقان شدید دولت شوروی با مسئولیت خویش مرز را فقط به خاطر حرمت و ارزش ربابه باز می‌نماید . ربابه خود رابه روی پل ارتباطی میرساند و باصدای حزینی ترانه قره گیلا راآنچنان برای اردبیل زمزمه می‌کند که اشک از گونه‌های خود و دیگر مرزبانان جاری می‌گردد.


 

آثار

  • gal biza yar
  • gejalar yoxosoz goymosan mani
  • ahu kimi
  • heidar babaya salam
  • getma getma
  • intizar
  • gizim
  • nadan oldu
  • ay gunahsiz azizim
  • qara gila
  • taklik
  • insaf eila
یک شنبه 26 شهريور 1391برچسب:, :: 11:58 ::  نويسنده : علي
 
 

نیازی

Niyazi.jpg
 

نیازی تقی‌زاده حاجی‌بیف (به ترکی آذربایجانی: Niyazi Zulfigar ogli Tagizade Hajibeyov) (۱۹۱۲ - ۱۹۸۴) آهنگساز و رهبر ارکستر آذربایجانی بود.

وی ارکسترهای سمفونیک بسیاری را در چک‌اسلواکی، بلغارستان، آلمان، مجارستان، فرانسه، ترکیه، ایران و ... رهبری کرده‌است.

وی درفیلم آرشین مال آلان در سال ۱۹۴۵ و نیز نسخه‌ی دیگر ساخته‌شده در سال ۱۹۶۵ رهبری ارکستر موسیقی را بر عهده داشت.

خانه وی اکنون به موزه تبدیل شده‌است.

آثار مشهور

  • اپرای خسرو و شیرین - ۱۹۴۲
  • باله چیترا - ۱۹۶۱

منابع

یک شنبه 26 شهريور 1391برچسب:, :: 11:57 ::  نويسنده : علي
 
 

مسلم ماقمایف

Magomayevsr.jpg
 

مسلم محمداوغلو ماقمایف (به ترکی آذربایجانی: Müslüm Məhəmməd oğlu Maqomayev) (۱۸ سپتامبر ۱۸۸۵ استاریه آتاگی - ۲۸ ژوئیه ۱۹۳۷، نعلچیک) آهنگساز و رهبر ارکستر آذربایجانی بود. نوهٔ وی نیز هم‌نام با او و خوانندهٔ اپرا است.

وی در سال ۱۹۲۹ به عنوان رهبر موسیقی رادیو باکو انتخاب شد.

یک فیلم مستند به نام آهنگساز مسلم ماقمایف در سال ۱۹۷۷ از زندگی این هنرمند ساخته‌شده‌است.

آثار

  • شاه‌اسماعیل (۱۹۱۶)
  • نرگس (۱۹۳۵)
یک شنبه 26 شهريور 1391برچسب:, :: 11:55 ::  نويسنده : علي
 
 

عزیر حاجی‌بیگف

Uzeyir Hajibeyov1.jpg
 

عُزیر حاجی‌بیگف (به ترکی آذربایجانی: ئوزیر حاجی‌بَیُف، Üzeyir Hacıbəyov) عبدالحسین اوغلو (۱۸ سپتامبر ۱۸۸۵ - ۲۲ نوامبر ۱۹۴۸) آهنگساز معروف آذربایجانی بود.

وی متولد روستای آقجا بدیع در نزدیکی شوشا بود. عزیر پسر عبدالحسین منشی روستا و شیرین خانم بود. او همچنین وزیر کشور جمهوری دمکراتیک آذربایجان (۱۹۱۸- ۱۹۲۰) بود.

عزیر حاجی‌بیف اولین آهنگساز شرق و اولین آهنگساز شوروی بود که به مدال هنرمند خلق شوروی نایل شد. وی همچنین نشان لنین را دریافت نمود.

آثار

وی تدوین‌کننده آهنگ سرود ملی فعلی جمهوری آذربایجان و آهنگ سرود دولتی جمهوری شوروی آذربایجان است.

اپرا

  • لیلی و مجنون - ۱۹۰۸
  • شیخ صنعان - ۱۹۰۹
  • رستم و سهراب - ۱۹۱۰
  • شاه عباس و خورشید بانو - ۱۹۱۲
  • اصلی و کرم - ۱۹۱۲
  • هارون و لیلا - ۱۹۱۵
  • کوراوغلو - ۱۹۳۶
  • فیروزه - ۱۹۴۵

کمدی موزیکال

یک شنبه 26 شهريور 1391برچسب:, :: 11:33 ::  نويسنده : علي
 
 

عزیزه مصطفی‌زاده

عزیزه مصطفی‌زاده
عزیزه مصطفی‌زاده در حال اجرای ترانه Shamans در فستیوال موسیقی جاز عادل علی‌اف (باکو ۲۰۰۷) - کنسرت فینال
عزیزه مصطفی‌زاده در حال اجرای ترانه Shamans در فستیوال موسیقی جاز عادل علی‌اف (باکو ۲۰۰۷) - کنسرت فینال
اطلاعات هنرمند
نام مستعار Jazziza
زادروز ۱۹ دسامبر ۱۹۶۹(۱۹۶۹-12-۱۹) ‏(۴۲ سال)
باکو
اهل کشور پرچم جمهوری آذربایجان آذربایجانی
سبک‌ها موسیقی جاز
کار(ها) خواننده
ساز(ها) پیانو
مدت کار ۱۹۶۹- تا کنون
وب‌گاه www.azizamustafazadeh.de


عزیزه مصطفی‌زاده (به ترکی آذربایجانی: Əzizə Mustafazadə) ‏ (زاده ۱۹۶۹ ) خواننده و نوازنده پیانو و آهنگساز موسیقی جاز اهل آذربایجان است. او از سن سه سالگی آواز خواندن را شروع کرد. سپس به فراگیری پیانو کلاسیک پرداخت. او از کودکی به همراه پدر خود به روی سن رفت و همراه با وی به اجرای قطعات تلفیقی جاز و موسیقی مقامی آذربایجانی پرداخته است.

پدر او واقف مصطفی‌زاده خود نوازنده پیانو و آهنگساز و از مبتکران ترکیب موسیقی مقامی و جاز بود. او عزیزه را «جزیزه» (ترکیب جز و عزیزه) می‌خواند و عزیزه پنجمین آلبوم خود را به همین نام منتشر کرد و در آن بسیار یاد پدر کرده است.

عزیزه همراه مادرش الیزا که خواننده موسیقی کلاسیک است، در آلمان زندگی می‌کند.

موسیقی او ترکیبی از جاز و موسیقی مقامی آذربایجان است.

آلبوم‌ها

  • Aziza Mustafa Zadeh ۱۹۹۱
  • Always ۱۹۹۳
  • Dance of Fire ۱۹۹۵
  • Seventh Truth ۱۹۹۶
  • Jazziza ۱۹۹۷
  • Inspiration - Colors & Reflections ۲۰۰۰
  • Shamans ۲۰۰۲
  • Contrasts ۲۰۰۶
  • Contrasts 2 Opera Jazz ۲۰۰۷

پیوند به بیرون

منابع

 
یک شنبه 26 شهريور 1391برچسب:, :: 11:32 ::  نويسنده : علي
 
 

علی سلیمی

سلیمی
علی سلیمی
علی سلیمی
اطلاعات هنرمند
نام اصلی علی سلیمی آلود
زادروز ۱۳۰۱
باکو , Flag of Azerbaijan.svg جمهوری آذربایجان
اهل کشور ایرانی
درگذشت ۲ اردیبهشت ۱۳۷۶
سبک‌ها موسیقی آذربایجانی
کار(ها) نوازنده و آهنگساز
ساز(ها) تار


علی سلیمی آلود (۱۳۰۱-۱۳۷۶) نوازنده تار و آهنگساز اهل جمهوری آذربایجان است.

زندگی‌نامه

علی سلیمی در سال ۱۳۰۱ در باکو مرکز جمهوری آذربایجان(شوروی سابق) در خانواده‌ای اردبیلی زاده شد. تا ۱۶ سالگی در آنجا زیست. پس از آن همراه خانواده‌اش به زادگاه پدرش، اردبیل بازگشت. در سال ۱۳۳۲ رهبر ارکستر آذربایجانی رادیو ایران شد و در سال ۱۳۳۸ با همکارش، فاطمه قنادی (وارتوش ماچکالیانس) ازدواج کرد. حاصل ازدواج آنها دو فرزندِ دختر «سئویل» و پسر «یاشار» است.

در سال ۱۳۴۲ ارکستر آذربایجانی رادیو ایران منحل شد ولی علی سلیمی به آهنگ‌سازی ادامه داد. موسیقی «آیریلیق» براساس شعری از رجب ابراهیمی(فرهاد) محصول این دوره‌است که رشید بهبودوو نیز آن را در باکو اجرا کرده‌است.

سلیمی در سالِ ۱۳۵۸ به عنوانِ رهبرِ ارکسترِ رادیو و تلویزیونِ مرکزِ تبریز انتخاب و تا زمانِ مرگ در این سمت فعالیت کرد. در ضمنِ فعالیت در ارکسترِ تلویزیون، اقدام به تأسیسِ آموزشگاهِ خصوصیِ موسیقی کرد که هنرآموزان بسیاری در آن آموزشگاه به آموختنِ موسیقی پرداخته‌اند.

از آثارِ مکتوبِ علیِ سلیمی می‌توان به «متدِ تارِ آذربایجانی» اشاره کرد. از ویژگی‌های این کتابِ آموزشی این است که تکنیک‌های نواختنِ تارِ آذربایجانی به روشِ پیشینیان ارائه شده‌است. در حالِ حاضر استفاده از چهار انگشتِ دستِ چپ برایِ گرفتنِ سیم در جمهوریِ آذربایجان رایج است و در متدِ سعید رستموو نیز گرفتنِ سیم با چهار انگشت ارائه شده‌است. در متدِ سلیمی از پنج انگشتِ دستِ چپ برایِ گرفتن سیم استفاده می‌شود.

در سالِ ۱۳۶۷ شمسی سلیمی به گرفتنِ دکترایِ افتخاریِ موسیقی از طرفِ وزارتِ فرهنگ و ارشاد ایران نایل شد. گفتنی است که دو اثر ماندگارِ او به نام‌هایِ «آیریلیق» و «سیزه سالام گتیرمی‌شم» در بسیاری از ممالک ترک‌زبان به طورِ گسترده‌ای شناخته شده و اجراهایِ گوناگونی از آنها ارائه شده‌است. او سال‌های پایانی عمر خود را در تبریز گذراند و تاثیر به‌سزایی بر رشد و گسترش موسیقی آذربایجانی گذاشت. تندیس او به عنوان «آهنگ‌ساز برجستهٔ شرق» در یونسکو نصب شده‌است.


 

آثار موسیقایی

  • آیریلیق
  • گول‌اردبیل
  • سیزه سالام گتیرمیشم
  • حیدربابا
  • ایلقار
  • باهار گلدی
  • راحله
  • آغلاما
  • لاله
  • یاداسالارسان منی
  • مارش
  • قهرمانلار
  • ساللانا ساللانا
  • سلام
  • وطنیم
  • سهندیم
  • تبریزیم
  • لگاتو
  • کهلیک
  • کوراوغلو
  • سؤزلر
  • اؤلکه‌میز
  • علی دیر
یک شنبه 26 شهريور 1391برچسب:, :: 11:30 ::  نويسنده : علي
 
 

علیخان صمدوف

 
علیخان-روی جلد آلبوم تکنوازی بالابان

علیخان صمدوف(آذربایجانی: Əlixan Səmədov) نوازنده بالابان اهل جمهوری آذربایجان است.

او در سال ۱۹۶۴ در جمهوری آذربایجان در خانواده‌ای اهل موسیقی به دنیا آمد. سالهای ۱۹۷۱-۷۹ را به آموزش ابتدایی و متوسطه گذراند و تا سال ۱۹۸۲ در مدارس موسیقی تحصیل کرد. وی در سال ۱۹۸۶ وارد دانشگاه آموزش و پرورش آذربایجان (شوروی سابق) در رشته موسیقی شد. او در سال ۱۹۹۰ فارغ‌التحصیل گردید. ساز اصلی او بالابان(دودوک) بود ولی در نواختن بسیاری از سازهای بادی مانند زورنا، ابوآ، ساکسوفون، و کلارینت مهارت دارد.

او شطرنج‌باز قابلی نیز هست و به تدریس شطرنج می‌پردازد.

موسسه فرهنگی هنری آوای بارید دو اثر سرزمین آتش و همه چیز برای تو را در ایران منتشر کرده‌است.

منبع

  • کاتالوگ آلبوم سرزمین آتش(آوای باربد)
یک شنبه 26 شهريور 1391برچسب:, :: 11:19 ::  نويسنده : علي
 
 

باغلاما

Baglama turc manche long.jpg
 

باغلاما

سازیست زهی که با مضراب پلاستیکی یا سرانگشتان دست (شلپه - شرپه) نواخته می‌شود . باغلاما در میان مردم ترک‌زبان و کردزبان ترکیه و و کردهای شمال عراق رایج است. گمان می‌رود که باغلاما و سازهای هم‌خانواده آن محصول تغییر و تحولاتی است که روی قوپوز صورت گرفته است. این ساز هفت سیم دارد که به سه گروه سه‌سیم، دوسیم و دوسیم تقسیم می‌شود. نوع دیگر این ساز با دستهٔ بلندتر در ایران با نام دیوان شناخته می‌شود.

مشاهیر

اورهان گنجه بای، احمد کوچ، مراد کایا، اردال ارزینجان، نشئت ارتاش، حسرت گؤل‌تکین، ارول پارلاک، عارف ساق، کارل ساندرز، ارکان اوغور،نوید مثمر و عثمان آک‌یول از نوازندگان چیره‌دست باغلاما هستند. احمد کوچ آهنگ‌های معروف جهان را برای این ساز تنظیم کرده و می‌نوازد.

منابع

  1.  دایرةالمعارف سازهای ایران، جلد اول، محمدرضا درویشی، تهران، مؤسسه فرهنگی هنری ماهور،1380
یک شنبه 26 شهريور 1391برچسب:, :: 11:16 ::  نويسنده : علي
 
 

موسیقی آذربایجانی

 
نمایش آلت و اسباب موسیقی آذربایجانی در تمبر؛ چاپ‌شده توسط پست اتحاد جماهیر شوروی.

موسیقی آذربایجانی به موسیقی سنتی مردم آذربایجان اطلاق می‌شود. هنرمندان آذربایجانی با خلاقیت خود، موسیقی منحصربه‌فردی را می‌آفرینند. کسانی که این نوع موسیقی را به‌همراه سروده‌های خود به‌زبان ترکی آذربایجانی می‌خوانند، عاشیق خوانده می‌شوند. عاشیق‌ها در وصف آذربایجان و دلاوری‌های بزرگان آن، در مراسم جشن و عزاداری، سروده‌های زیبایی را به‌همراه موسیقی آذربایجانی می‌خوانند و مورد توجه مردم قرار می‌گیرند.

موسیقی آذربایجانی از دو نوع یا شاخهٔ اصلی تشکیل شده که از لحاظ تقسیم‌بندی موسیقایی منشاء و حالت‌های مختلفی دارند. معمولاً نوع سازهای موسیقی آذربایجانی، خاستگاه و دوستداران اقسام موسیقی با هم تا حدی متفاوتند، هرچند بسیاری دوستدار هردو هستند. تعداد بسیاری از موسیقی‌دانان آذربایجان با آشنایی به هردو نوع از این موسیقی‌ها توانسته‌اند آثاری هنری بزرگی در قالب اپرا‌ها، موسیقی سمفونیک و موسیقی برای باله خلق نمایند.

موسیقی مقام

بسیار نزدیک به موسیقی دیگر ملل خاور میانه و مقام‌های مشترکی با موسیقی ایرانی، موسیقی عربی و موسیقی ترکی دارد. اگرچه موسیقی مقام آذربایجان به دستگاه‌های موسیقی ایرانی نزدیک است و در بعضی مواقع حتی یکی هم هستند، ولی طرز اجرای این دو موسیقی ملی در انسان احساس بسیار متفاوتی ایجاد می‌کند. موسیقی آذربایجانی مملو از حس قهرمانی و جسارت است. در حالی که موسیقی ایران عارفانه است. درست است که موسیقی آذربایجان نیز دارای مقام‌های حزین و غمگین و عارفانه است، ولی به‌هنگام شنیدن آن، امید و تحرک در آن احساس می‌شود. در این موسیقی حرکت و دینامیسم وجود دارد.

موسیقی مردمی (فولکلوریک)

این نوع موسیقی شامل موسیقی «عاشیقی»، «بزمی» و «ایلی» است.

منابع

درباره وبلاگ

با سلام و ادب خدمت شما سروران گرامي و عزيز . هدف من از ايجاد اين وبلاگ معرفي و شناساندن اصالت ريشه فرهنگ سنن بزرگان مشاهير و آثارباستاني شهر و روستاهاي اقوام متمدن آذري و ترك زبان مي باشد . ضمنآ بدون هيچ وابستگي به جناح و حزبي مديريت ميشود . خواهشمند است نظرات ارشادي خود را جهت هر چه بهتر شدن وبلاگتون ارائه فرمائيد . منتظرتون هستم . با سپاس
آخرین مطالب
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 19
بازدید دیروز : 157
بازدید هفته : 182
بازدید ماه : 2985
بازدید کل : 258537
تعداد مطالب : 1076
تعداد نظرات : 118
تعداد آنلاین : 1



ابزار نمایش عکس تصادفی