ياشاسين شاهين دژ
دو شنبه 10 مهر 1391برچسب:, :: 7:42 ::  نويسنده : علي
 
 

مسجد خانم

مسجد خانم
اطلاعات کلی
نام مسجد خانم
کشور Flag of Iran.svg ایران
استان استان زنجان
شهرستان زنجان
اطلاعات اثر
کاربری مذهبی
اطلاعات ثبتی
شمارهٔ ثبت ۱۰۵۵
تاریخ ثبت ملی ۱۰ اردیبهشت ۱۳۵۴

مسجد خانم مربوط به دوره قاجاریه است و در زنجان، خیابان امام، کوچه فخیم الدوله واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ۱۳۵۴ با شمارهٔ ثبت ۱۰۵۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

ساخت

مسجد خانم توسط استاد اسماعیل بنا و به سفارش یکی از بانوان متمکن در اواخر دوره قاجار ساخته شده است. تاریخ ساخت این بنا به استناد کتیبه سردر در این بنای مذهبی اسلامی به سال ۱۳۲۲ هجری قمری برمی‌گردد.

معماری مسجد

وجود مناره‌های قطور و کوتاه بر فراز سردر که دارای تزئینات بدیع آجر کاشی است و قابل مقایسه با مناره‌های مدرسه سپهسالار تهران است. تمامی شیوه‌های به کار رفته در معماری مسجد خانم منحصرا از خصوصیات معماری دوره قاجار است. برای مثال تزئینات پرکار بخش اعظمی از درب ورودی، سطوح فوقانی حجره‌های مشرف به میانسرا، نقوش هندسی موجود در آنها و رنگ‌های استفاده شده در آنها به بهترین شکل گویای معماری دوران قاجار است.

منابع

پایگاه اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی استان زنجان

  1.  «دانشنامهٔ تاریخ معماری ایران‌شهر». سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران. بازبینی‌شده در ۱۹/۵/۲۰۱۱.
یک شنبه 9 مهر 1391برچسب:, :: 12:14 ::  نويسنده : علي
 
 

میرزا محسن عماد الفقرا

میرزا محسن حالی اردبیلی
زمینه کاری شاعر، مجتهد، خوشنویس، صوفی
ملیت ایرانی
زادروز ۱۲۴۷ ه. ش
اردبیل
مرگ ۱۳۳۳ ه. ش
 
جایگاه خاکسپاری اردبیل
نام(های)
دیگر
عماد الفقرا

حاج میرزا محسن فرزند ملاحسنعلی، متخلص به حالی (۱۲۸۵ ه. ق اردبیل-۱۳۳۳ ه. ش) از شاعران خوشنویس و صوفی‌مشرب روزگار خویش است که تالیفات بسیاری از وی برجامانده‌ است. وی علاوه بر مقام اجتهاد از مشایخ سلسه ذهبیه بوده است.

آثار

  • بصایر الدرجات (تحریر به سال ۱۳۵۶ ه. ق در اردبیل)
  • ترجمه انوار الولایه
  • ترجمه عشقیه
  • ترجمه فصل الخطاب
  • تمییز المشرب
  • تصفیه المشرب
  • حاشیه بر گلشن راز
  • اینه نابینایان
  • مثنوی تذکرة السالکین
  • رساله گمنام
  • مدایح المرتضویه
  • مشوف الحقیقه (چاپ تهران- ۱۳۳۷ ه. ش)
  • منظومه فصل الخطاب (ترجمه عربی)
  • رساله‌ای در تصوف
  • آیات الرجعه (چاپ در تهران-۱۳۱۸ شمسی)
  • شرح صیغ العقود (چاپ دراردبیل به خط نستعلیق)
  • رساله افاضه روحیه
  • آینه بیابان
  • مثنوی تذکره السالکین
  • رساله درتصوف
  • ترجمه به شعر
  • قصیده عشقیه

دیوان حالی اردبیلی در سال۱۳۳۳ ه. ش در تهران به چاپ رسید. اکثر کتاب‌های حالی اردبیلی در خانقاه احمدی شیراز نگهداری می‌گردد.

نمونه‌ای از اشعار

صبح سعادت دمیدعید ولایت رسید   فیض ازل یار شدنوبت دولت رسید
در خم گیسوی یاربود دلم بی قرار   بعد بسی انتظارمژده راحت رسید
درگه رحمت گشودظلمت غم را زدود   سنبل تر وانمودلمعه طلعت رسید
شعشه نور شه داد به عالم ضیا   آتش آذر فشردرشحه خلت رسید

منبع

  1.  دانشنامه تشیع، جلد یک، صفحه ۲۳۹
یک شنبه 9 مهر 1391برچسب:, :: 12:9 ::  نويسنده : علي
 
 

ودود مؤذن

ودود موذن
زمینه کاری نقاشی، مجسمه سازی، موسیقی
ملیت ایرانی
زادروز ۱۳۳۹
 
محل زندگی اردبیل
 

ودود موذن نقاش، خواننده ونوازنده و پیکرتراش آذربایجانی ایرانی است.

زندگی

ودود مؤذن به سال ۱۳۳۹ در شهر اردبیل در خانواده‌ای مذهبی زاده‌شد. به لحاظ موروثی بودن صدای خوش در خانواده وی نیز از این موهبت بهره‌مند شد و از کودکی به فراگیری موسیقی مقامی در خانواده خود پرداخت.

فعالیت درموسیقی

او در دو زمینه موسیقی ایرانی و موسیقی آذری فعالیتهای چشمگیری دارد بطوریکه در سال ۵۸ موسیقی ایرانی را نزد استادان (مرحوم ملت‌پرست، شاملو، آشتیانی) شروع کرده و از سال ۵۹ در چاووش به محضر استاد ناصح‌پور راه یافت و از محضر او بهره برد. همزمان نزد استاد مظهری به فراگیری نواختن تار پرداخت و از سال ۶۵ به فراگیری علمی و آکادمیک موسیقی آذری پرداخت و از محضر استاد بهره‌مند شد و راه و روش وی را ادامه داد. وی در نتیجه مجالست و آشنایی با استادان بزرگ موسیقی آذربایجان همانند حاجی‌بابا حسین‌اف، یعقوب احمداف، ، عارف بابایف و سایر هنرمندان بزرگ آذربایجان موفق به اجرای شیوه‌های مختلف موسیقی مقامی آذربایجان شد و توانست آثار به یاد ماندنی را از خود به جای بگذارد تا حدی که رادیو دولتی آذربایجان(باکو) وی را سرآمد خوانندگان مقامی ایران قلمداد کرد. او به همراه استاد بزرگ کمانچه هابیل علی‌اف به اجرای کنسرت‌های متعددی در نقاط مختلف ایران پرداخت. ودود مؤذن ضمن تحقیق گسترده در موسیقی عاشیقی به فراگیری نواختن ساز قوپوز نزد استاد حیدری پرداخته‌است. وی از سال ۶۹ در واحد موسیقی صدا و سیما همکاری خود را آغاز کرده و در این مدت سرودهای مختلفی را اجرا و ضبط نموده است.

همکاری باارکستر

ایشان از سال ۷۲ با ارکستر بزرگ نظامی دانشگاه نظام به عنوان تک‌نواز همکاری داشته و در جشنواره‌های مختلفی به اجرای برنامه پرداخته‌است. همچنین با تشکیل گروه سهند در مرکز سرود و آهنگهای انقلابی تالار وحدت از سال ۶۸ تا ۷۶ موفق به اجرای کنسرت‌هایی در نقاط مختلف ایران و خارج از کشور شد و از سال ۱۳۷۶ نیز با تشکیل گروه آراز به عنوان خواننده به فعالیت خود ادامه داده و توانست آثار ماندگاری را بخصوص در خارج از کشور اجرا نماید.ولی فعالیتهای هنری او به موسیقی ختم نمی‌شود.

نقاشی

در زمینه نقاشی از نقاشان بازاری مطرح کشور هستند . تا به حال ۴ مجلد از نمونه آثار ایشان به چاپ رسیده‌است.


درباره اذان شیخ کریم موذن زاده اردبیلی

پسران شیخ کریم، اذانی را که پدرشان در آواز بیات ترک ساخته بود، می‌خواندند. اما بیشتر از همه رحیم موذن‌زاده آن را می‌خواند به خصوص که بعد از مرگ پدر، او به جای شیخ کریم موذن مسجد امام شد. ودود موذن‌زاده فرزند ، سومین نسل از این خانواده‌است که این اذان را می‌خواند. آنها همه صدای خوبی دارند و راه شیخ کریم را دنبال کرده‌اند.ودود موذن‌زاده درباره ساخت این اذان می‌گوید: پدربزرگم شیخ کریم، موذن، مداح و تعزیه‌خوان بود اما موسیقی ایرانی را به خوبی می‌شناخت. آن دوره بیشتر مداحان و تعزیه‌خوان‌ها به خصوص آذری‌ها، موسیقی دستگاهی را می‌شناختند. مکتب‌خانه‌هایی بود که مداحان آنجا دوره می‌دیدند، البته نه به اندازه یک موسیقی‌دان بلکه تا اندازه‌ای که موسیقی اصیل و دستگاه‌های معروف آن را بشناسند و بتوانند اجرا کنند. شیخ کریم در جوانی اذان را بر اساس آواز بیات ترک می‌خواند. اذانی که شیخ کریم موذن‌زاده در مسجد امام بازار تهران اجرا کرد، آنقدر مورد توجه قرار می‌گرفت که رادیو آن را ضبط کرد. این اذان به گفته خانواده شیخ کریم اولین اذانی است که از رادیو پخش شده‌است. ودود موذن‌زاده ماجرای ضبط رادیویی اذان را این‌گونه تعریف می‌کند: پدرم می‌گوید سال هزار و سیصد و بیست و دو این اذان ضبط و از رادیو پخش شد تا سال سی و هفت هم پخش می‌شد. اما از آن به بعد، اذان پسر بزرگ شیخ کریم یعنی رحیم موذن‌زاده پخش شد. او پس از پدر در مسجد امام اذان می‌گفت. بعد هم در حوزه علمیه قم درس خواند و منبرخوان مسجد امام شد. سال‌ها آنجا منبر می‌گفت و بعد از منبرها به مناسبت‌هایی می‌خواند. قبل از این‌که شیخ کریم اذانی را در موسیقی ایرانی آواز بیات ترک بخواند، تمام اذان‌ها عربی بود. او کار دشواری را به سرانجام رساند چرا که گنجاندن اذان در دستگاه‌های ایرانی، کار آسانی نیست. بعد از او هم تلاش‌های زیادی برای خواندن اذان‌های مشابه شد، اما هیچ‌کدام با موفقیت همراه نبود. اذان موذن‌زاده‌ها تنها اذان در دستگاه‌های موسیقی ایرانی است. خود من هم هفت سال پیش در مسابقه‌ای به کمک دوستانی که همه صاحب‌نظر موسیقی بودند، می‌خواستم در این اذان تغییر بدهم، اما هیچ کاری نتوانستم بکنم. انگار این اذان یک معجزه بود.

آثارموسیقایی

  • آرزو قیزیم
  • ریحان
  • ساری بلبل
  • مهربان

مجسمه سازی

موذن در زمینه مجسمه سازی هم تبحر خاصی دارد.او دوره تکمیلی مجسمه سازی را در کشورآذربایجان وازاستادان بنام آموزش دیده‌است.مجسمه‌های خلق شده از جنس برنز او ازمشاهیر بنام اردبیل در میدانهای مختلف شهر اردبیل چشم هر بیننده‌ای را نوازش میدهد.

یک شنبه 9 مهر 1391برچسب:, :: 11:57 ::  نويسنده : علي
 
 

آواز بیات ترک

آواز بیات زند، که از دوره قاجار به بعد بیات ترک نیز نامیده می شود، از آوازهای چهارگانه دستگاه شور است که از لحاظ رابطهٔ فواصل با درآمد، قدری یکنواخت به گوش می‌رسد. نُت شاهد آن، درجهٔ سوم گام شور، و نت ایست آن، درجهٔ هفتم آن است.

هم رود زنان به زخمه راندن   هم فاختگان به زَند خواندن

بیات ترک به دلیل نزدیکی به ماهور، قابلیت اجرایی بسیاری از گوشه‌های ماهور را دارد. بیات ترک تنوعی در تغییر بنیهٔ شور است که در انتها نیز به شور ختم می‌شود؛ زیرا اختلافی در فواصل شور و ترک (با علامت تغییر دهنده) وجود ندارد.

فواصل بیات ترک را دوم و سوم بزرگ، چهارم و پنجم درست، ششم بزرگ، هفتم نیم بزرگ و هنگام تشکیل می‌دهند که با رعایت تطابق فواصل با مقام ملایم دلگشا در موسیقی مقامی منطبق است.

گوشه‌ها

آواز بیات ترک در ردیف میرزا عبدالله شامل گوشه‌های زیر است:

  • درآمد اول
  • دوگاه، فرود
  • درآمد دوم
  • درآمد سوم
  • حاجی حسنی
  • بسته‌نگار
  • زنگوله
  • خسروانی
  • نغمه
  • فِیلی
  • مهربانی
  • جامه‌دران
  • مهدی ضرّابی
  • روح‌الارواح

منابع

  1.  دورینگ، ژان. ردیف میرزا عبدالله برای تار و سه‌تار: آوا نویسی و بررسی تحلیلی. چاپ اوّل. تهران: موسسه فرهنگی-هنری ماهور، ۱۳۸۵. ISBN 964-8772-09-6.
  • ستایشگر، مهدی. واژه نامهٔ موسیقی ایران زمین جلد اوّل. چاپ دوّم. تهران: اطلاعات، ۱۳۸۱. ISBN 964-423-
یک شنبه 9 مهر 1391برچسب:, :: 11:11 ::  نويسنده : علي
 
 

پل ابراهیم‌آباد

پل ابراهیم‌آباد
اطلاعات کلی
نام پل ابراهیم‌آباد
کشور Flag of Iran.svg ایران
استان استان اردبیل
شهرستان اردبیل
اطلاعات اثر
کاربری پل
دیرینگی دوره صفوی
دورهٔ ساخت اثر دوره صفوی
اطلاعات ثبتی
شمارهٔ ثبت ۶۲۳۵
تاریخ ثبت ملی ۷ مهر ۱۳۸۱

پل ابراهیم آباد مربوط به دوره صفوی است و در اردبیل، محله‌های اوچدکان و ابراهیم آباد واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۲۳۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جستارهای وابسته

منابع

  1.  «دانشنامهٔ تاریخ معماری ایران‌شهر». سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران. بازبینی‌شده در ۱۹/۵/۲۰۱۱.
یک شنبه 9 مهر 1391برچسب:, :: 10:48 ::  نويسنده : علي
 
 

مشگین‌شهر

 

مشگین‌شهر
Red pog.svg
مشگین‌شهر
Iran location map.svg
 
شرقی‌″۵۴ ′۳۹ °۴۷ شمالی‌″۱۷ °۳۸٫۴۰۴۷شمالی / ۴۷٫۶۶۵۰;۳۸٫۴۰۴۷
اطلاعات کلی
کشور Flag of Iran.svg ایران
استان اردبیل
شهرستان مشگین‌شهر
بخش مرکزی
نام(های) قدیمی خیاو، میمند،
وراوی، بیشگین
مردم
جمعیت ۱۶۱٫۲۹۶ نفر
زبان‌ گفتاری ترکی آذربایجانی
مذهب شیعه
جغرافیای طبیعی
ارتفاع از سطح دریا ۱۳۹۴ متر
اطلاعات شهری
وبگاه فرمانداری مشگین‌شهر

مِشگین‌شهر یکی از شهرهای استان اردبیل در ایران است. این شهر در بخش مرکزی شهرستان مشگین‌شهر قرار دارد.

تاریخچه

در پیرامون مشکین‌شهر سنگ‌نبشته‌ای به زبان پارسی میانه منسوب به شاپور دوم ساسانی وجود دارد. سنگ‌نبشته مشکین‌شهر در ۱۵۰ متری غرب قلعه‌کهنه در کمرکش ارتفاع غربی درهٔ نوروز یاماجی در درون باغ نوروز قرار دارد. این سنگ‌نبشته امروزه به خاطر ویرانگری گنج‌جویان تقریباً از میان رفته‌است ولی نوشته‌های آن بررسی و ترجمه شده‌است. مضمون این نوشته در مورد فرمان و تاریخ ساخت قلعه‌کهنه‌است که به فرمان نرسه‌هرمزد نوشته شده‌است.

وجه تسمیه

نام قدیم‌تر این شهر خیاو بوده‌است. خیاو واژه‌ای ایرانی مرکب از خی (خیک آب، حوضه) + آو (آب) است.در دامنه سبلان شهر و منطقهٔ سراب حالت سرچشمه آب را دارد و منطقهٔ خیاو حالت محل گردآمدن آب

ریزآبه‌های سبلان به سوی خیاو می‌آیند و این منطقه سفره‌های زیرزمینی خوبی دارد. واژه خیاو در زبان‌های ایرانی حالت محل پرآب و پردرخت و محل گذر از میان آب و درخت را تداعی می‌کند و ریشهٔ واژهٔ فارسی خیابان و محلهٔ خیابان تبریز نیز از همین واژه‌است. رودخانهٔ مشگین‌شهر که امروزه قره‌سو نام دارد نیز در قدیم اندرآب نام داشته.

شهر خیاو در دوره‌هایی در تاریخ اسلام، میمند نام داشته. در روزگار سلجوقیان و اتابکان آذربایجان آن را وراوی می‌نامیدند. در سال ۶۰۵/۱۲۰۹م که گرجستان این بخش از ایران را تصرف کرده‌بود یکی از امیران گرجی به نام بیشگین، این شهر را به نام خود نام‌گذاری کرد. این نام بعدها توسط مردم محل به صورت میشگین تلفظ شد. در دوره حکومت رضاشاه، در سال ۱۳۱۶ خورشیدی، به فرمان وی نام میشگین به مشگین‌شهر تغییر یافت.

گردشگاه‌ها

آثار باستانی و قلعه‌های تاریخی

منابع

http://www.khiavonline.com/farsi/historical-farsi

  1.  اطلس گیتاشناسی استان‌های ایران، تهران: ۱۳۸۳.
  2.  نوبختی خیاوی، ص۶۳.
  3.  نوبختی خیاوی؛ سلیمان، خیاو، گمشدهٔ تاریخ، تهران: نشر قو، ۱۳۸۰، ص۱۷.
  4.  نوبختی خیاوی؛ سلیمان، خیاو، گمشدهٔ تاریخ، تهران: نشر قو، ۱۳۸۰، صص۱۸-۲۱.
یک شنبه 9 مهر 1391برچسب:, :: 10:44 ::  نويسنده : علي
 
 

دیو قالاسی

دیو قالاسی (قلعهٔ دیو) در شمال شرق مشگین‌شهر، مابین روستاهایی «قوزلو» و «کویج» و در ۵ کیلومتری روستای کویج قرار گرفته‌است. این قلعه در دامنهٔ کوه سبلان قرار دارد و از مسیر جادهٔ انار و قوزلو می‌توان آن را بهتر دید. قلعه با سنگ‌های بزرگی به‌ابعاد ۶۰ سانتی‌متر در ۲ متر و ۱۰ سانتی‌متر به‌شیوهٔ قلعه‌های اورارتوها بدون ملات ساخته‌شده‌است و دارای طبقات مختلف می‌باشد و قسمت بزرگی از آن از بین رفته‌است. این بنا طی شمارهٔ ۶۳۰ به ثبت آثار ملی رسیده‌است.

منابع

یک شنبه 9 مهر 1391برچسب:, :: 10:23 ::  نويسنده : علي
 
 

آرامگاه شیخ حیدر

مقبره شیخ حیدر که بنایی است برج مانند، در باغ سبز و با صفایی که قبرستان قدیمی مشگین شهر بوده و الان در مرکز شهر است، واقع شده‌است. شیخ حیدر پادشاه اسماعیل اول می‌باشد. این بنا تحت شماره ۱۸۴ به ثبت آثار باستانی ملی رسیده‌است.

در مورد قدمت بنا و تاریخ احداث آن روایات تاریخی گوناگونی وجود دارد. عده‌ای از باستان شناسان و مورخین سال بنای آن را اوایل قرن دهم یعنی سال ۹۱۵ هجری قمری می‌دانند.

بندبرج بنا به احتمال قوی از سوره‌های قرآن به صورت کاشی‌های فیروزه‌ای در متن آجر تزئین شده‌است. قبل از اینکه متن آن خوانده شود اینجا را بقعه الله علی الله می‌گفتند. داخل مقبره از دو طبقه تحتانی و فوقانی تشکیل شده‌است و درب ورودی سردابه در شمال برج قرار دارد که به وسیله یک راه پله بلند به راه باریک منتهی به سردابه راه یافته‌است. طاق این قسمت بر روی ستون آجری در وسط و دیوارهای جانبی قرار دارد. مدفن شیخ حیدردر منتهی الیه سردابه قرار گرفته‌است پلان داخل برج یا اتاق فوقانی به شکل ۱۲ ضلعی منظمی است که هر ضلع آن۲۰/۲ است و به علت احداث شیارهای سراسری در سطح داخلی برج بنا بلندتر ساخته شده‌است و ارتفاع بیشتری دارد.


 

منابع

۱. اطلس گیتاشناسی استان‌های ایران، تهران: ۱۳۸۳.

۲. ↑ نوبختی خیاوی، ص۶۳.

۳. ↑ نوبختی خیاوی؛ سلیمان، خیاو، گمشدهٔ تاریخ، تهران: نشر قو، ۱۳۸۰، ص۱۷.

۴. ↑ نوبختی خیاوی؛ سلیمان، خیاو، گمشدهٔ تاریخ، تهران: نشر قو،

۵. http://www.khiavonline.com/farsi/historical-farsi.html

یک شنبه 9 مهر 1391برچسب:, :: 10:19 ::  نويسنده : علي
 
 
 

سنگ‌نبشته ساسانی (مشکین‌شهر)

سنگ‌نبشته ساسانی سنگ‌نبشته‌ای تاریخی در نزدیکی مشکین‌شهر است.

این سنگ‌نبشته بر سینه شمال شرقی تخته سنگ رسوبی بزرگی مشرف بر یکی از دره‌های رودخانه خیاو چای در حدود ۱۵۰ متری ضلع شمال غربی کهنه قالا و در دره سرسبز معروف به باغ نوروز حجاری شده‌است. سنگ‌نبشته به شماره ۹/۶ به ثبت آثار ملی رسیده‌است. این کتیبه در محل به «سوروشکن داشی» معروف است.

این سنگ نوشته به ابعاد ۱٫۱۰ سانتی متر و ۲٫۳۰ سانتی متر به خط پهلوی ساسانی است که در ماه ۷ سال ۲۷ سلطنت شاپور دوم ساسانی یعنی به سال ۳۳۷ میلادی به امر نرس هرمزد نام شهردار یا والی این نواحی نوشته شده‌است. به طور کلی متن کتیبه حاکی از تاریخ بنای قلعه و نام بانی آن و شامل اندرزی است بر بزرگان و فرمان روایان. کتیبه ساسانی دارای دو ستون و مشتمل بر ۱۵ سطر در سمت چپ و ۶ سطر در سمت راست است که در قسمت بالا علائمی به صورت دو زاویه حاد که هر ضلع آن عمود بر راس خود دارد، دیده می‌شود.

این کتیبه در تابستان ۱۳۴۶ توسط گردگروپ عضو موسسه باستان‌شناسی آلمان در جریان مسافرتی که با هیئت موسسه باستان‌شناسی آلمان به مشکین آمده بودند، خوانده شده است. نخستین کتیبه پهلوی است که در آذربایجان کشف شده‌است.

منبع

منبع:http://www.khiavonline.com/farsi/historical-farsi.html

یک شنبه 9 مهر 1391برچسب:, :: 10:16 ::  نويسنده : علي
 
 

کلیسای مریم مقدس (اردبیل)

باوجودیکه به دلیل قرار گرفتن اردبیل در مسیر جاده ابریشم، این شهر از دیرباز محل آمد و شد بازرگانان و گردشگرانی از ادیان مختلف بوده، اما ارتباط این شهر با مسیحیت به ادوار بسیار طولانی برمی گردد. در کتاب هایسماوورک، کتاب ادعیه مشهور ارامنه، دو اشاره و روایت در مورد اردبیل ذکر شده‌است. روایت اول در مورد مرگ اسقف ایرانی به نام آبراهام و اشاره دوم در مورد کشته‌شدن اسقف دیگر ایرانی به نام آنانیا است:

کشته‌شدن اسقف آنانیای ایرانی

اسقف آنانیای ایرانی با ورودش به شهر اردویل شروع به سرزنش زرتشتیان نمود(آنان آتش را محترم میشمرند ولی نمی‌پرستند) و آنانرا به خداشناسی و ایمان آوردن به مسیح دعوت نمود. اهل شهر او را گرفته و آنقدر شلاق زدند که همه گمان کردند که او زیر ضربه‌های شلاق جان داده‌است به همین سبب جسد بی جان آنانیا را به گوشه‌ای انداختند. اما پس از گذشت مدتی آنانیا باز به هوش آمد و باز هم از خداشناسی و دیت مسیحیت سخن گفت و در همان حال درگذشت.

مهاجرت ارامنه به اردبیل

در اواسط قرن نوزدهم، ارامنه تبریز به اردبیل مهاجرت کردند و در آنجا سکونت گزیدند. این عده از ارامنه صاحب مال و مکنت نبودند ولی در مقایسه با ارامنه سایر نقاط ایران از رفاه بیشتری برخوردار بودند. تعدادی از آنان صنعتگر بودند و بقیه نمایندگی تجارتخانه‌های مختلفی را به عهده داشتند و در میان مسلمانان اردبیل از جایگاه خوبی برخودار بودند. در فاصله سالهای ۱۸۸۰ تا ۱۹۰۰ میلادی، خاچاطور شهبازیان، عمده التجار ارامنه در اردبیل، روابط تجاری با روسیه را عهده دار بود و با تدبیر و متانت با مردم شهر برخورد می‌کرد. به همین جهت اهالی مسلمان و غیر مسلمان شهر اردبیل از او رضایت داشته و از نیک نفسی او بهره مند می‌شدند. ارامنه اردبیل با کمک خاچاطور شهبازیان صاحب کلیسا و مدرسه شدند و اگر چه این آثار کوچک هستند اما تا کنون موجودیت و اهمیت خود را حفظ کرده اند(جامعی ۱۳۷۹).

اگر چه ارامنه اردبیل در مورد تحصیل و شیوه‌های آموزشی نظریات اشتباهی داشتند و به همین دلیل بدون اطلاع از شیوه‌های جدید آموزشی مدرسه‌های خود را با شیوه قدیمی اداره می‌کردند، با این وجود ارزش تحصیل را درک کرده‌اند و با تلاش دسته جمعی در نگهداری مدرسه و کلیسای خود کوشا بوده‌اند. گاهگاهی در صحنه مدرسه نمایشنامه‌هایی ترتیب می‌دادند و برای کشیش، معلم، سلمانی، حمامی حقوق جداگانه پرداخت می‌کرده‌اند. از آنجا که در جمعیت ارامنه اردبیل تعداد دختر از پسر بیشتر است بیشتر شاگردان مدرسه ارامنه را دختران تشکیل می‌دادند. تا زمانیکه راه آهن روسیه به تبریز امتداد پیدا نکرده بود زندگی ارامنه در اردبیل ادامه داشت اما به محض اینکه سیستم مواصلات و مراودات با خارج تغییر پیدا کرد جامعه ارامنه اردبیل به تدریج تقلیل یافت و بیشتر آنان به تبریز مهاجرت کردند زیرا مهم‌ترین عامل وابستگی ارامنه به اردبیل امتداد راه تجاری تبریز-باکو بود و ادامه بهره برداری از این راه تجاری عامل مشوقی بود تا ارامنه در اردبیل به زندگی خود ادامه دهند و بتوانند محرومیتهای اجتماعی، قومی و مذهبی خود را با دوری از همکیشانشان که در تبریز تعدادشان بیشتر بود تحمل کنند(جامعی ۱۳۷۹).

کلیسای اردبیل در سال ۱۸۷۶ میلادی (برابر با ۱۲۵۵ خورشیدی) بنا شده‌است. این بنا با خرج خانواده گالوست میرزایان و اهتمام خاچاطور شهبازیان ساخته شد. تا سال ۱۹۴۴ میلادی این کلیسا فعال بوده و آخرین مراسم مذهبی و نماز جماعت در سال ۱۹۴۴ میلادی برابر با ۱۳۲۳ خورشیدی توسط کشیش وارطان ژاماگورسیان در آن انجام می‌شده‌است. از آن تاریخ به بعد به دلیل مهاجرت خانواده‌های ارمنی به تبریز و تهران انجام مراسم مذهبی در کلیسا تعطیل شده‌است. امروز که یک قرن از عمر بنای کلیسای مریم مقدس اردبیل می‌گذرد، متعلقات کلیسا از جمله حمام و مدرسه بطور کامل از بین رفته و تنها بنای کلیسای رو به تخریب به حیات غیر فعال خود ادامه می‌دهد. در حال حاضر حتی یک خانواده ارمنی در اردبیل مقیم نیست. از سال ۱۳۷۰ کلیسای مذکور از طرف شورای خلیفه گری ارامنه آذربایجان در اختیار مدیریت میراث فرهنگی اردبیل قرار گرفت تا با کمک‌های مالی ارامنه این بنای تاریخی مرمت شود و با تغییر کاربری از فضای آن جهت استفاده‌های فرهنگی و هنری استفاده شود(جامعی ۱۳۷۹).

منبع

بیوک جامعی، ۱۳۷۹، نگاهی به آثار و ابنیه تاریخی اردبیل، ص ۱۴۲-۱۳۸

درباره وبلاگ

با سلام و ادب خدمت شما سروران گرامي و عزيز . هدف من از ايجاد اين وبلاگ معرفي و شناساندن اصالت ريشه فرهنگ سنن بزرگان مشاهير و آثارباستاني شهر و روستاهاي اقوام متمدن آذري و ترك زبان مي باشد . ضمنآ بدون هيچ وابستگي به جناح و حزبي مديريت ميشود . خواهشمند است نظرات ارشادي خود را جهت هر چه بهتر شدن وبلاگتون ارائه فرمائيد . منتظرتون هستم . با سپاس
آخرین مطالب
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 27
بازدید هفته : 2
بازدید ماه : 3017
بازدید کل : 258569
تعداد مطالب : 1076
تعداد نظرات : 118
تعداد آنلاین : 1



ابزار نمایش عکس تصادفی