ياشاسين شاهين دژ
سه شنبه 12 شهريور 1392برچسب:, :: 8:38 ::  نويسنده : علي
 
 
 

نگار شیخلینسکایا

 

نگار شیخلینسکایا
زاده ۱۰ اکتبر ۱۸۷۱ یا ۲۱ مارس ۱۸۷۸
تفلیس, امپراطوری روسیه (اکنون گرجستان)
درگذشته ۱۵ اوت ۱۹۳۱
باکو، شوروی سابق، (اکنون جمهوری آذربایجان)
حرفه پرستار نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر

نگار شیخلینسکایا با نام کامل نگار حسین افندی قیزی شیخلینسکایا (به ترکی آذربایجانی: Nigar Hüseyn Əfəndi qızı Şıxlinskaya)‏ (زاده ۱۰ اکتبر ۱۸۷۱ یا ۲۱ مارس ۱۸۷۸ در تفلیس – ۱۵ اوت ۱۹۳۱ در باکو) نخستین پرستار آذربایجانی بود که در جنگ جهانی اول مشغول خدمت شد. وی به چندین زبان از جمله روسی و فرانسوی مسلط بود. نگار شیخلینسکایا در جبهه غربی جنگ جهانی اول، بیمارستان نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر را تاسیس کرد.

سه شنبه 12 شهريور 1392برچسب:, :: 8:33 ::  نويسنده : علي
 
 
 

قیصر کاشی‌یوا

قیصر کاشی‌یوا
نام اصلی قیصر سیف‌الله قیزی کاشی‌یوا
زادهٔ ۷ ژوئن ۱۸۹۳(1893-06-07)
تفلیس
درگذشت ۱۷ آوریل ۱۹۷۲ (۷۸ سال)
باکو
ملیت آذربایجانی
رشته نقاش

قیصر کاشی‌یوا (به ترکی آذربایجانی: Qeysər Kaşıyeva)‏ (زاده ۷ ژوئن ۱۸۹۳ در تفلیس — درگذشت ۱۷ آوریل ۱۹۷۲ باکو) نقاش آذربایجانی که وی اولین نقاش زن حرفه‌ای در تاریخ جمهوری آذربایجان است.

قیصر کاشی‌یوا با نام کامل قیصر سیف‌الله قیزی کاشی‌یوا در تفلیس (پایتخت کنونی گرجستان) به سال ۱۸۹۳ در خانواده‌ای از قومیت آذربایجانی زاده شد، پدرش افسر ارتش شاهنشاهی روسیه متولد شد. او در ۱۹۰۷-۱۹۰۸ یک دوره نقاشی حرفه‌ای را که در انجمن هنری قفقاز صورت گرفت، گذراند. بعدتر با نشریه ملانصرالدین که به زبان ترکی آذربایجانی منتشر می‌شد، همکاری داشت. اولین آثار کاشی‌یوا در آبرنگ، مداد، جوهر در نشریه چاپ می‌شد. وی همچنین در انجمن زنان مسلمان نیکوکار قفقاز به طراحی برنامه، نمایش و پوستر فعالیت داشت.

پس از استقرار جمهوری دمکراتیک آذربایجان در سال ۱۹۱۸، به باکو نقل مکان کرد و مدرس رشته هنر شد همزمان به عنوان یک تصویرگر در مجله "شرق گادینی" مشغول فعالیت گشت. پس از فعالیت‌های سیاسی در حرب کمونیست آذربایجان، توسط روس‌ها از کشور تبعید شد، قیصر کاشی‌یوا در دهه ۱۹۵۰ به جمهوری آذربایجان بازگشت و دوباره کارهای هنری را پیگیری کرد. تا اینکه در سال ۱۹۷۲ و در ۷۸ سالگی درگذشت. آثارش در موزه هنرهای زیبا در باکو نگهداری می‌شود.

سه شنبه 12 شهريور 1392برچسب:, :: 8:30 ::  نويسنده : علي
 
 
 

کلیسای جامع شوشي

 
كلیسای جامع شوشی

کلیسای جامع شوشی ( به ارمنی: Սուրբ Ամենափրկիչ Ղազանչեցոց Եկեղեցի) کلیسای ارمنی است که در شهر شوشی در قره باغ واقع شده‌است. این کلیسا در سال ۱۸۸۷ میلادی بنا شده است. نمای آن از سنگ سفید ساخته شده است. در طول جنگ قره‌باغ به بنای کلیسا آسیب وارد آمد. با وجود این در دههٔ گذشته ارمنی‌ها این بنا را بازسازی کرده‌اند که کار بازسازی در سال ۲۰۰۰ میلادی به اتمام رسید.

نگارخانه

 

سه شنبه 12 شهريور 1392برچسب:, :: 8:24 ::  نويسنده : علي
 
کلیسای کیش
Սուրբ Եղիշէ Եկեղեցի
کلیسای کیش در آذربایجان واقع شده‌است
 
Shown within آذربایجان
اطلاعات اولیه
موقعیت پرچم جمهوری آذربایجان کیش، شکی، جمهوری آذربایجان
سیستم مختصاتجغرافیایی  
وابسته به دین یا مذهب کلیسای آلبانیای قفقاز

کلیسای کیش (به ترکی آذربایجانی: Kiş kilsəsi) (به ارمنی: Սուրբ Եղիշէ եկեղեցի)‏، کلیسایی از سده 12 یا 13 میلادی است که در روستای کیش در ۵ کیلومتری شهر شکی در جمهوری آذربایجان جای گرفته است. این کلیسا متعلق به آلبانیایی‌های قفقاز بوده است.

Kishchurchfrontview.jpgKishchurchrearview.jpgKishdome.jpg117kish.jpg120kish.jpgKishcrypt.jpg

 

سه شنبه 12 شهريور 1392برچسب:, :: 8:7 ::  نويسنده : علي
 
بلوار باکو

عکس هوایی از پارک کوهستانی اطراف بلوار باکو
نوع بلوار
مکان باکو، جمهوری آذربایجان

بلوار باکو(به ترکی آذربایجانی: Bakı bulvarı)‏ یا (به ترکی آذربایجانی: Dənizkənarı Milli Park)‏، همچنین شناخته شده به‌عنوان پارک ملی یک تفرجگاه که در سال ۱۹۰۹ به موازات دریای خزر در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان تاسیس شده‌است. این پارک در حدود ۳ کیلومتر و ۷۵۰ متر در سواحل جنوبی دریای خزر که از تا کشیده شده‌است. قرار است طرح پیشرفت بلوار باکو تا سال ۲۰۱۵ مناطقی از جمله بی‌بی‌هیبت و خلیج باکو را پوشش دهد.

نگارخانه

سه شنبه 12 شهريور 1392برچسب:, :: 8:1 ::  نويسنده : علي
 
 
آکادمی ملی علوم آذربایجان 
(ترکی آذربایجانی: Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyası)
İsmailiyye palace 2008.jpg
تاسیس ۱۹۴۵
رئیس محمد کریم‌اف
موقعیت باکو, Flag of Azerbaijan.svg جمهوری آذربایجان

آکادمی ملی علوم آذربایجان (به ترکی آذربایجانی: Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyası) واقع در شهر باکو که مهم‌ترین سازمان پژوهشی دولتی در جمهوری آذربایجان به‌شمار می‌رود. مهم ترین وظیفه این نهاد پاسداری، گسترش و پرورش زبان ترکی آذربایجانی می باشد. از مهم‌ترین تالیفات این آکادمی دانشنامه آذربایجان شوروی می‌باشد.

تاریخچه

آکادمی ملی علوم آذربایجان در جامعه جمهوری آذربایجان برای پژوهش و تحقیقات علمی، که برای اولین بار وابسته با دانشگاه دولتی باکو در ۲۳ ژانویه ۱۹۴۵ بنیانگذاری شده‌است. بعدتر از زیرمجموعه‌های آکادمی علوم اتحاد جماهیر شوروی سابق شد. در سال‌های اولیه تاسیس ۱۵ نفر از ادیبان آذربایحانی نظیر عزیر حاجی‌بیگف و صمد وورغون از اعضای این آکادمی بودند. این آکادمی در بنای تاریخی اسماعیله در خیابان استقلالیت قرار دارد.

ساختار

 
ساختمان آکادمی در گنجه

آکادمی علوم ملی آذربایجان به ۵ گروه (در مجموع آنها بیش از ۳۰ محقق و نهادهای فرهنگی وابسته در سراسر کشور)، به صورت ذیل تقسیم‌بندی می‌شود:

  • فیزیک، ریاضیات و بخش مطالعات فنی
  • گروه شیمی
  • گروه علوم زمین
  • گروه زیست شناسی
  • گروه علوم اجتماعی

این آکادمی در شهرهای شکی، گنجه و لنکران شعبه دارد.

عضویت

عضویت در آکادمی به دو صورت بوده که از طریق رأی‌گیری انتخاب می‌شوند، از ۵۷ نفر عضو اصلی و ۱۰۴ نفر عضو ناظر تشکیل شده و علاوه‌براین دارای عضویت افتخاری نیز است.

سه شنبه 12 شهريور 1392برچسب:, :: 7:58 ::  نويسنده : علي
 
 
 

عاشیق هاوالاري

این کتاب حاوی سی و شش آهنگ در دستگاه سه‌گاه زابل است که مهدی‌پور به شکل «نت» درآورده‌است. این آهنگها به شرح ذیل است:

 
روی جلد كتاب
  • باش دیوانی
  • دوبیتی
  • زیل دوبیتی
  • ذوالفقاری (آزافلی دوبیتی)
  • قزاق دوبیتی سی
  • کرم گؤزل‌له‌مه‌سی
  • سلیان گؤزل‌له‌مه‌سی
  • آران گؤزل‌له‌مه‌سی
  • واقف گؤزل‌له‌مه‌سی
  • دمیر گؤزل‌له‌مه‌سی
  • اسفندیار گؤزل‌له‌مه‌سی
  • یانیق کرمی
  • قربانی
  • دیلقمی
  • فاخرالی دیلقمی
  • باش‌ساری‌تِل
  • داغلار بایاتیسی
  • بادامی شکسته
  • آزافلی گؤزلری
  • آزافلی گرایلی
  • باش دوراحانی
  • باش نخجیوانی
  • قربتی
  • سلطانی
  • یورد یِری
  • واقف مخمس
  • نارآغاجی نارچیچگی
  • اسگی قایتاقی (قاراداغ شکسته‌سی)
  • شیروانی
  • نخجیوان گؤلؤ
  • گیله‌ناری
  • گؤدک دونو
  • گؤگ گؤلَه گَل
  • شَرَبانی
  • بَگ تعریفی
  • باش مخمس

برگزیده‌ای از کتاب آشیق هاوالاری

 
صفحه‌ای از اين كتاب


 

موسیقی آشیقی اصیل‌ترین موسیقی آذربایجان است که در مناطق مختلف به صورتهای متفاوت اجرا می‌شود و در بعضی از مناطق مخصوص آن منطقه است. به عنوان مثال زنجان، ارومیه، مراغه، هشترود، ساوه، همدان و شیروان آهنگهای مخصوص به خود دارند؛ اما تووز، قازاخ، گده بیگ، گویچه، میانه، ورزقان، بورچالی و قره‌داغ تبریز آهنگهای یکسانی دارند که در سبکهای مختلف اجرا می‌شود. آشیق دهقان از مشهورترین آشیقهای ارومیه تعداد آهنگهای مختص این منطقه را بیش از هفتاد قطعه می‌داند. دیگر مناطق نام برده شده یعنی زنجان، مراغه، هشترود، ساوه و شیروان، پنجاه تا هفتاد آهنگ خاص منطقه خود دارند. علی‌رغم وجود آهنگهای خاص هر منطقه، شکل ساز و شیوهٔ کوک کردن آنها همانند یکدیگر است و فقط در همدان و ساوه فاصلهٔ پرده‌ها اندکی با سازهای دیگر متفاوت است که در این امر متأثر از موسیقی مناطق همجوار خود هستند. دوست و برادر هنرمندم ایلقار ایمان وردیف، نوازندهٔ برجستهٔ ساز قوپوز در جمهوری آذربایجان، تحقیقاتی در خصوص جمع‌آوری کل آهنگهای مناطق مذکور آغاز نموده است.

از دید تاریخ و جغرافیا موسیقی هر منطقه از تاریخ و زندگی آن منطقه متأثر می‌شود. موسیقی آشیقی قدیم‌ترین موسیقی این منطقه است که از بطن زندگی ملت آذربایجان برخاسته و از حیات اجتماعی آنان منشأ گرفته‌است. آهنگهای آشیقی به شش دستگاه موسیقی یعنی زابل سه‌گاهی، اورتا ماهور، راست، بیات شیراز، بیات کرد و شور محدود می‌شود. امروزه با توجه به آهنگهای آهنگسازان معاصر و شیوهٔ تنظیم موسیقی آنان به هارمونی و آکوردی جدید برمی خوریم که اصل و ریشهٔ آنها از زمانهای قدیم در ساز آشیقی آذربایجان وجود داشته‌است و از گذشته تا حال نواخته شده و می‌شود؛ به عنوان مثال در آکوردهای ساز تنوع اجرای فاصله‌های پنجم، چهارم و دوم که اکنون مورد توجه همه آهنگسازان جهان نیز قرار گرفته، قابل ذکر است. آهنگساز همیشه جاوید و نامی آذربایجان، دانشمند بزرگ اوزوئیرحاجی بیگ اف در خلق اپرای کور اغلو از همین آکوردها استفاده کرده‌است.

به هر حال هارمونی‌های معاصر با ترکیبهای متنوع آنها از زمانهای قدیم در موسیقی آشیقی به کار می‌رفت. پس اهل موسیقی به خصوص آهنگسازان آذربایجان می‌باید به موسیقی آشیقی و آهنگهای آن آشنایی کافی داشته باشند.

منبع

  1.  آشیق هاوالاری (آهنگهای عاشیقی)چنگیز مهدی پور، نشر هُماذر، تبریز، 1383
  2.  همان
یک شنبه 10 شهريور 1392برچسب:, :: 12:52 ::  نويسنده : علي
 
 
 

عاشیق

تصویری از گروه موسیقی عاشیق لار. تله کابین تبریز. نوروز 1390.

عاشیق‌ها نوازندگان و آوازخوانانی هستند که در ایران، جمهوری آذربایجان، ترکیه، ترکمنستان، قفقاز و دیگر مناطق ترک‌نشین هنرنمایی می‌کنند. عاشیق‌های آذربایجان وارث یکی از غنی‌ترین بخش‌های ادبیات و فرهنگ شفاهی آسیا هستند. سنت عاشیق‌ها در فرهنگ آناتولی، جمهوری آذربایجان و ایران است و منشاء آن در باورهای مردم ترک می‌باشد.برخی از کارشناسان معتقدند که فرهنگ عاشیقی یادگار شاه اسماعیل صفوی در فرهنگ آذری است. دربار شاه اسماعیل، محل پرورش عاشیق‌ها بوده و «عاشیق قربانی» اولین عاشیقی بود که در این دربار فعالیت می‌کرد. آنان خنیاگرانی بودند که مردم از هرجهت تأییدشان می‌کردند.

عاشیق‌ها در فرهنگ آذربایجان جایگاه ویژه‌ای به‌دلیل نقش آن‌ها در انتقال فرهنگ و ادبیات شفاهی مردم دارند. عاشیق در گذشته نقش بسیار بااهمیتی در فرهنگ ترکی داشته‌است. اسم قدیمی عاشیق، «اوزان» بوده‌است. عاشیق‌ها در میان ترکمنان باغشی یا بخشی نامیده می‌شوند.

Armenian ashugh school in Yerevan of Djivani.jpg
 
 
عاشق علیخان


نوعی مبارزه و مسابقه میان دو عاشیق از طریق آواز و موسیقی است. در گذشته رسم بر این بوده است که در پایان این مبارزه عاشیق مغلوب، سازش را به رقیبش می‌بخشید. داستان رقابت خسته قاسم و لزگی‌احمد در میان عاشیق‌های ایران معروف است. به این نوع مبارزه در برخی نواحی ایران همچون ساوه و همدان، آچوب باغلَمه (açub bağleme) گفته می‌شود.

ساز عاشیقی

ساز عاشیقی با نامهای قوپوز، چگور و ساز شناخته می‌شود؛ گر چه در برخی نواحی ایران برخی از عاشیقها سازهایی غیر از چگور می‌نوازند؛ به عنوان مثال (در همدان) خان‌میرزا، مرحوم عاشیقصحبت و مرحوم عاشیق اکبر غفوری تار می‌نواختند و مرحوم عاشیق سلمان نغمات ترکی را با تار و ویولن می‌نواخت و می‌خواند.

داستان‌های عاشیق‌ها

چندین داستان به‌صورت نظم (قوشما) و نثر (سوز) توسط عاشیق‌ها آفریده‌شده و به‌صورت شفاهی به نسل‌های بعدی منتقل شده‌است.

مشهورترین داستان‌های عاشیق‌ها:

جستارهای وابسته

منابع

  1.  محمدرضا درویشی، دائرةالمعارف سازهای ایرانی، صفحهٔ ‍۲۳۰، مؤسسهٔ فرهنگی هنری ماهور، تهران، ۱۳۸۰
  2.  "ashik,shaman" - DASTAN GENRE IN CENTRAL ASIA; European University Institute, Florence, Italy (retrieved 10 August 2006).
  3.  خبرگزاری آفتاب. محمدرضا درویشی: زبان عاشیق‌ها برای مردم بیگانه شده‌است.
  4.  میرزا علی‌خان بهاری از نوازندگان کمانچه در دورهٔ قاجار
  5.  نمایش و موسیقی در ایران، تحقیق و تألیف جهانگیر نصری اشرفی، تهران: انتشارات اَروَن، ۱۳۸۳
یک شنبه 10 شهريور 1392برچسب:, :: 12:44 ::  نويسنده : علي
 
 
 

قالی تبریز

 
قالی تبریز.

قالی تبریز یکی از انواع قالی‌های ایرانی است. این قالی در شهر تبریز بافته می‌شود. این شهر یکی از مهم‌ترین مراکز بافت قالی در ایران است و قالی‌های بافت آن از تنوع و گوناگونی بسیاری برخوردارند.

شمار رج‌های قالی تبریز معمولاً از ۲۴ رج شروع شده و تا ۱۱۰ رج ادامه می‌یابد. رج که به واحد تراکم گره اطلاق می‌شود، بهترین روش برای ارزیابی کیفیت قالی به‌شمار می‌رود؛ هرقدر شمار رج‌های یک قالی بیش‌تر باشد، کیفیت آن نیز مطلوب‌تر خواهد بود. قالی‌های ظریف معمولاً از نخ‌های ابریشمی یا پنبه‌ای بافنده می‌شوند.

تبریز یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مراکز قالی‌بافی در سطح ایران و جهان است و نقش مهمی را در زمینهٔ توسعه و گسترش سنت‌ها و هنرهای تزئینی و کاربردی بازی می‌کند.

اوج هنر قالی تبریز مربوط به سده‌های دوزادهم تا شانزدهم میلادی بوده‌است. شکل‌گیری ۲۰۰ شاهکار هنری قالی تبریز با ادغام هماهنگ هنرهای بافندگی و نگارگری ایرانی در طی ۱۴ سده، سطح بالای هنر بافندگان قالی را در این شهر به عرصهٔ نمایش گذاشته و مکتب کلاسیک تبریز بنیان نهاده شد. این مکتب به ۲ زیرشاخهٔ اصلی تبریز و اردبیل تقسیم می‌شود.

نگارخانه

یک شنبه 10 شهريور 1392برچسب:, :: 12:42 ::  نويسنده : علي
 
 
 

لباس آذربایجانی

لباس آذربایجانی یا لباس ملی آذربایجانی‌ها لباس سنتی آذربایجانی که از فرایندهای طولانی فرهنگ، دین و... مردمان آذربایجانی پدید آمده‌است. و از نشانه‌های خاص اهالی آذربایجانی می‌باشد.[۱] لباس آذربایجانی نشان‌دهندهٔ ویژگی‌های هنری، تاریخی، قومی و خلاقیت‌هایی است که در داخل لباس منعکس می‌شود. لباس اصیل آذربایجانی نشان‌دهندهٔ وضعیت تاهل و سن می‌باشد که رقص آذربایجانی با لباس آذربایجانی به اجرا درمی‌آید. از قرن بیستم به بعد، لباس آذربایجانی در شهرها کاربرد خود را از دست داده و حالت مدرنیته به خود گرفته است؛ ولی عموما در مناطق عشایری و روستایی و مناطقی که اهالی آذربایجانی سکونت دارند، به مانند سابق کارکرد خود را حفظ کرده‌است.

نگارخانه

تمبر پستی

درباره وبلاگ

با سلام و ادب خدمت شما سروران گرامي و عزيز . هدف من از ايجاد اين وبلاگ معرفي و شناساندن اصالت ريشه فرهنگ سنن بزرگان مشاهير و آثارباستاني شهر و روستاهاي اقوام متمدن آذري و ترك زبان مي باشد . ضمنآ بدون هيچ وابستگي به جناح و حزبي مديريت ميشود . خواهشمند است نظرات ارشادي خود را جهت هر چه بهتر شدن وبلاگتون ارائه فرمائيد . منتظرتون هستم . با سپاس
آخرین مطالب
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1079
بازدید دیروز : 241
بازدید هفته : 1443
بازدید ماه : 3336
بازدید کل : 258888
تعداد مطالب : 1076
تعداد نظرات : 118
تعداد آنلاین : 1



ابزار نمایش عکس تصادفی